متخصص عمل زیبایی بینی

عمل بینی تهران

متخصص عمل زیبایی بینی

عمل بینی تهران

جراحی پلاستیک بینی و معضل بینی های گوشتی:

جراحی پلاستیک بینی و معضل بینی های گوشتی: 

بینی‌های با پوست ضخیم و یا بافت چربی زیرپوستی زیاد معضلاتی را در جراحی نوک بینی ایجاد می کنند. 

ضخامت بیش از حد پوست مانع ظریف شدن نوک بینی می شود. ممکن است جراح بینی با برداشتن بیش از حد غضروف ها سعی در جبران این نقیصه نماید ولی تجربیات درازمدت نشان داده است که برداشتن زیاد بافت های نوک بینی در این بینی ها احتمال عوارض نامطلوب را بیشتر می کند.

بهتر است با تقویت حمایت داربست غضروفی بینی، شکل مناسب به نوک بینی داده شود.
 
بنابراین بسیاری از بینی‌های گوشتی در حقیقت به جای این که بافت زیاد داشته باشند، حمایت داربستی کم دارند و با افزودن این حمایت می توان تعادل بین بافت های نرم نوک بینی و داربست‌های حمایت کننده آن را فراهم کرد. 

دانش، تجربه و هنر جراح بینی قادر است این تعادل و توازن ظریف را در جهت ایجاد نوک بینی طبیعی و با ثبات ایجاد نماید. 

در جراحی زیبایی بینی، بالا بردن نوک بینی به چه عواملی بستگی دارد؟ 

بالا بردن نوک بینی در جراحی زیبایی بینی: در بینی هایی که دچار افتادگی نوک بینی هستند، تصمیم گیری در مورد این که چه میزانی از بالا بردن نوک بینی به زیبایی چهره کمک می‌کند، باید بر اساس معیارهای زیبایی برای تناسب صورت باشد. 

اصل "یک سوم" یکی از معیارهای زیبایی است. 

یک سوم بالای صورت پیشانی است و یک سوم تحتانی از زیر بینی تا زیر چانه امتداد دارد. 

یک سوم میانی صورت فاصله بین ریشه بینی در بالا و قاعده بینی در پایین را در بر می گیرد. کوتاه نمودن طول بینی و بالا بردن نوک آن باید در حدی باشد که این نسبت ها را حفظ نماید.
 
در صورتی که بدون توجه به این نسبت ها اقدام به بالا بردن بیش از حد نوک بینی شود، اشکالات متعددی در تناسب صورت پدیدار خواهد شد که شامل بلندی لب بالا، کاهش نسبت بینی به طول صورت، و نمود بیش از حد بعضی از قسمت های صورت می شود. 

حفظ ظاهر بینی طبیعی از نکات مهم دیگری است که در میزان بالا بردن نوک بینی باید مورد توجه قرار گیرد. 

در جراحی زیبایی بینی همیشه این اصل باید مورد توجه قرار گیرد که یک بینی متناسب با سایر قسمت های صورت به مراتب زیبایی بیشتری را برای فرد به ارمغان می آورد تا یک بینی کوچک و نامتناسب. 

از این رو است که امروزه بیشتر متقاضیان جراحی زیبایی بینی خواهان تغییرات طبیعی در بینی هستند.
 
در بینی هایی که افتادگی کمی دارند، میزان بالا بردن باید اندک باشد تا تغییرات ایجاد شده کاملا طبیعی به نظر آید. 

اصطلاحاتی مانند بینی عروسکی یا بینی سرسره ای مقبولیت خود را سال ها است که از دست داده اند چرا که این بینی ها از بعضی از الگوهای دهه 1960 اقتباس شده اند و در جامعه امروزی نوعی بینی تصنعی تلقی می شوند.

وضعیت لب ها و رابطه بینی و لب بالا از نکات مهم دیگر در تصمیم گیری برای بالا بردن نوک بینی است. 

لب بالای کوتاه و یا بلند در تناسب نهایی بینی در صورت تاثیرگذارند. افتادگی بینی روی لب بالا نه تنها ظاهر مسن‌تری به فرد میدهد، بلکه در حالات شدید ممکن است بر روند عبور هوای تنفسی از راه بینی نیز موثر باشد. 

در این بینی‌ها چرخش نوک بینی به بالا باید با تقویت پایه اسکلتی بینی همراه باشد تا از افت درازمدت بینی جلوگیری شود. این امر با قرار دادن ستون غضروفی در پایه بینی انجام می شود. 

در این صورت ظاهر جوان تر بینی با طبیعی بودن آن منطبق می شود.

از آنجا که بالا بردن بیش از اندازه نوک بینی مستلزم برداشت بیش از حد بافت های بینی است، در بسیاری از موارد، این پدیده با عواقب نامطلوب تنفسی همراه است. 

در این بیماران، پره های بینی در هنگام دم بر روی هم می‌افتند و مانع تنفس راحت در حین خواب می شوند.

با توجه به نکات ذکر شده، پارامترهای متعددی بر میزان و نحوه بالا بردن نوک بینی تاثیر می گذارند که در هر فرد با توجه به ویژگی های اختصاصی وی ارزیابی شده و بر اساس این داده‌ها بهترین رویکرد انتخاب می شود.

بسیاری از موارد، متقاضیان مسن عمل زیبایی بینی خواهان تغییراتی در دیگر قسمت‌های صورت در جهت رسیدن به ظاهری جوان ترند. بیشترین تقاضا بعد از اصلاح بینی، رفع چروک های دور چشم است. این کار با برداشتن پوست اضافه در پلک بالا انجام می شود. گاهی این دو عمل همزمان با هم انجام می شود.

اصطلاح بینی پینوکیویی چیست و اصلاح آن تا چه حد امکان پذیر است؟ 

بعضی از بینی ها بیش از حد از صفحه صورت برآمده شده اند. گاهی برای این نوع از بینی‌ها اصطلاح بینی پینوکیویی به کار می رود. 

خصوصیت بارز این بینی ها افزایش اندازه بینی از جلو به عقب در مقایسه با اندازه بینی از بالا به پایین است. 

این بینی ها باید با احتیاط و دقت زیادی تحت عمل زیبایی بینی قرار گیرند زیرا کاهش بلندی بینی منجر به افزایش پهنای قاعده بینی می شود و باید با تمهیداتی این افزایش قاعده را جبران کرد.
 
به طور کلی عمل زیبایی بینی در بینی هایی که نیمه پایینی آنها برآمده تر است مشکل تر از جراحی در بینی‌هایی است که پشت استخوانی بلند دارند. 

با رعایت محافظه کاری در برداشتن بافت‌های بینی می‌توان از نتایج مطلوب زیبایی و تنفس در این بینی ها نیز بهره برد، مشروط بر این که بیماران توقع متناسبی برای جمع شدن بینی داشته باشند. 

برداشته شدن بیش از حد غضروف های بینی در جراحی منجر به تورفتگی های بیش از حد در قسمت پایینی بینی و ایجاد چاله های عمیق در دوطرف نوک بینی می شود. 

این تورفتگی های ظاهری، در داخل بینی خود را به صورت برآمدگی هایی نشان می‌دهد که مانع از عبور جریان هوا از دریچه داخلی بینی می‌شود. 

اگر بیش از حد برداشته شدن غضروف های بینی در پایین ترین قسمت بینی باشد، موجب بسته شدن سوراخ های بینی در هنگام دم می‌شود. دراین حالت اشکال در دریچه خارجی بینی هم وجود دارد.

اختلال تنفسی ناشی از اختلال دریچه داخلی بینی از شایعترین عوارض تنفسی در بینی‌هایی است که بیش از حد کوچک شده اند.

بنابراین در روش های عمل زیبایی بینی امروزه سعی بر این است که حتی الامکان ازبرداشتن بافت در ناحیه سوراخ های بینی احتراز شود. برگرداندن سوراخ های بینی به حالت قبل از عمل از مشکلترین اقدامات در عمل زیبایی بینی و گاهی امکان‌ناپذیر است. 

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. هیچگاه از جراح بینی خود درخواست نکنید که بینی را تابیشترین حد ممکن کوچک کند. داشتن بینی کمی بزرگتر ولی با تنفس بهتر بمراتب بر بینی بسیار کوچک و بدون عملکرد مناسب تنفسی ارجحیت دارد.

به طور کلی در عوارضی که ناشی از برداشتن بیش از حد بافت های بینی است، می بایست به صورتی مناسب این نقصان بافتی جبران شود. 

در این حالات ممکن است لازم شود که بافت هایی از قسمت های دیگر بینی و یا از قسمت های دیگر بدن برای جایگزینی مورد استفاده قرار گیرند. این بافت ها پیوند نامیده می‌شوند. 

پیوند هایی ارجحیت دارند که از خود هر فرد، در همان زمان برداشته شود و برای همان فرد مورد استفاده قرار گیرند.
 
به عنوان مثال در فردی که دچار بسته شدن دریچه داخلی بینی شده است می توان با افزودن پیوندهای غضروفی، تا حدی به باز شدن دریچه کمک نمود. در موارد تنگی خفیف تا متوسط دریچه داخلی بینی، این پیوندها از خود بینی قابل حصول است اما در موارد شدید ممکن است نیاز به برداشتن پیوند از غضروف دنده باشد.

در مورد کوچک شدن بیش از حد سوراخ های بینی موضوع قدری مشکلتر است. در مواردی که کمبود شدید پوست پره های بینی به علت بیش از حد برداشته شدن پره ها وجود داشته باشد، ممکن است لازم شود قسمتی از پوست گوش به عنوان پیوند مورد استفاده قرار گیرد.

مجددا تاکید می شود که اعمال عمل زیبایی بینی برای اصلاح اشکالات پیش آمده در جریان اعمال جراحی قبلی به مراتب دشوارتر از اعمال جراحی بار اول است زیرا برداشتن بافت آسانتر از افزودن بافت آن هم در بینی است که یک بار بافت های آن برداشته شده است. 
 
عمل زیبایی بینی  یک عمل جراحی اورژانس نیست، از طرفی مشکلترین جراحی پلاستیک در بدن جراحی پلاستیک بینی است چراکه با عضوی با عملکردهای حیاتی پیچیده سروکار داریم. 

بنابراین بیماران باید پس از بررسی‌های دقیق و تحقیق لازم و صرف وقت در مورد انتخاب جراح بینی، احتمال پیش آمدن عوارض را به حداقل برسانند. 

تنفس از طریق بینی برای سلامتی ما حائز اهمیت فوق العاده ای است. بینی فقط مجرایی برای عبور هوای استنشاقی نیست بلکه بینی ضمن عبور هوای استنشاقی آن را کاملاً تمیز، گرم و مرطوب می نماید. بدیهی است انسداد بینی فرد را از این امتیازات محروم می سازد.

توجه به دو ویژگی یعنی اهمیت تنفس از طریق بینی و تأثیر شگرف ظاهر بینی بر روی چهرۀ فرد بیانگر این است که جراح بینی باید علاوه بر برخورداری از دانش لازمه از تجربۀ کافی نیز برخوردار باشد به نحوی که بتواند بین حفظ عملکرد بینی و رسیدن به بینی زیباتر تعادل برقرار کند. 

به عبارت دیگر جراح با تجربه قبل از اینکه هر تغییری را بر روی ظاهر بینی اعمال کند در نظر خواهد گرفت که این تغییر باعث مختل شدن عملکرد بینی و انسداد بینی نشود.

در گذشته ای نه چندان دور عمل زیبایی بینی محدود به کوچک کردن و جمع کردن بینی بود و بینی‌ای مورد قبول بود که کوچک وسر بالا و قوس دار و اصطلاحاً عروسکی باشد امّـــا امروزه علم عمل زیبایی بینی نیز دستخوش تحولی شگرف شده است به نحوی که «رینوپلاستی تقویتی» در حال از رده خارج کردن «رینوپلاستی سنتی» است.



در رینوپلاستی تقویتی عمل زیبایی بینی فقط محدود به کوچک کردن بینی نیست بلکه در این روش جراح ضمن اینکه قسمت هایی از بینی را برداشته و کوچک می کند ممکن است قسمت‌های دیگری را تقویت کند تا نتیجۀ نهایی دماغی باشد که در حالیکه زیبا شده امّـــا به عملکرد اصلی آن که همان تنفس است آسیبی وارد نشده باشد. 

روشن است که چنین دماغی دیگر خیلی کوچک و سربالا نیست ونمای بینی‌ای که به طور افراطی عمل شده را نخواهد داشت.

با رعایت موارد فوق احتمال پیدایش عارضه بدنبال عمل زیبایی بینی بسیار کاهش خواهد یافت. البته جراح با معاینه بینی می تواند پیش‌بینی کند که اگر یک بینی خاص تحت عمل زیبایی بینی قرار گیرد ممکن است دچار یک عارضۀ خاص شود. 

در این صورت جراح باید این مطلب را با متقاضی عمل در میان گذاشته و تلاش نماید نامبرده را از انجام این عمل منصرف نماید.

به طور کلی عوارض عمل زیبایی بینی را می توانیم به دو گروه تقسیم نمائیم:
1- آسیب دیدن عملکرد بینی یا انسداد تنفسی
2- تغییرات نامطلوب ظاهر بینی

چنانچه بعد از عمل بینی حفرۀ داخل بینی تنگ شود و تنفس از بینی برای بیمار سخت شود انتظار می‌رود که بیمار از علائمی مثل تنفس دهانی، خشک شدن گلو به هنگام خواب، تنفس صدادار و کاهش حس بویایی رنج ببرد.

علل انسداد تنفسی متعاقب عمل زیبایی بینی عبارتند از:

1- اصلاح نکردن انسدادهای مکانیکی در حین عمل زیبایی بینی. چنانچه از قبل از عمل بزرگی شاخک های بینی و یا انحراف تیغۀ بینی وجود داشته باشد جراح باید تلاش نماید این موانع به ظاهر مختصر را هم برطرف کند. 

با توجه به اینکه بینی با عمل زیبایی بینی معمولاً کوچک تر می شود چنانچه مانعی که از قبل وجود داشته و انسداد هم ایجاد نکرده را برطرف نکنیم وقتی بینی جمع‌تر شد این مانع به ظاهر بی‌اهمیت باعث انسداد مسیر تنفسی می‌شود.
 
2- تورم مخاط داخل بینی. چنانچه بدلیل سینوزیت مزمن و یا آلرژی شدید مخاط داخل بینی متورم باشد ممکن است باعث انسداد تنفسی شود.

3- چسبندگی های داخل بینی. اگر جراح بینی داخل بینی را زیاد دستکاری نماید باعث زخمی شدن مخاط بینی می شود. اگر مخاط زخمی شده در مجاورت یکدیگر قرار گیرند به هنگام ترمیم به یکدیگر می چسبند و راه داخل بینی را تنگ می نمایند.

4- تنگ کردن بیش از حد سوراخهای بینی.

5- برداشتن بیش از اندازه از غضروف های نوک بینی. این امر منجر به تنگی مدخل بینی می شود.

تاکنون با علل انسداد بینی بعد از عمل زیبایی بینی آشنا شدیم امّــا اگر جراح بینی از تجربۀ کافی برخوردار نباشد علاوه بر مختل شدن عملکرد بینی این احتمال وجود دارد که ظاهر بینی فرم مطلوب و مورد نظر را پیدا نکند و به شکل نامطلوبی در آید.

این شکلهای نامطلوب و دلایل آن عبارتند از:

1- غیر قرینه بودن سوراخهای بینی
شکل و اندازۀ سوراخهای بینی تحت تأثیر قسمت های مجاورش می باشد. بطوریکه وضعیت غضروف های نوک بینی، قسمت جلویی و پایینی تیغۀ بینی، اتصال بینی به لب بالا ونحوه و میزان برداشتن از سوراخهای بینی همه و همه روی شکل سوراخ بینی تأثیرگذارند. 

اگر به سوراخها ی بینی فردی که عمل نکرده بنگریم معمولاً دو سوراخ بینی دقیقاً عین هم نیستند امّـــا فردی که عمل می کند بعد از عمل انتظار دارد که سوراخها کاملاً قرینه باشند. جراح در طی عمل زیبایی بینی باید تلاش نماید که میزان غیر قرینگی را برطرف کرده و تا آنجا که ممکن است آنرا اصلاح نماید.

2- کجی بینی
در مواردی که انحراف تیغۀ بینی شدید باشد معمولاً بر روی شکل ظاهری بینی هم تأثیر می گذارد و ظاهر بینی هم قرینه و صاف نیست. اصلاح کامل انحراف تیغۀ بینی از کجی ظاهری بعد از عمل زیبایی بینی جلوگیری می کند. 

اگر انحراف تیغۀ داخلی بینی قبل از عمل زیبایی بینی خفیف باشد و جراح آنرا در طی عمل زیبایی بینی اصلاح نکند این کجی به جا مانده علاوه بر آنکه ممکن است باعث انسداد بینی شود می تواند باعث کجی بعد از عمل زیبایی بینی نیزشود.

3- غیر طبیعی بودن بینی
اگر جراح بینی به میزان زیادی از بافت های بینی بردارد نتیجۀ آن دماغی است که قوس زیادی دارد و اصطلاحاً سرسره ای است، زاویه زیادی دارد و اصطلاحاً خوکی است و درر  نمای رخ هم خیلی باریک است.


روشن است که این بینی دیگر نمای نرمال و طبیعی را نداشته و ظاهری مصنوعی به فرد می دهد که مطلوب نیست. بنابراین جراح بینی باید محتاط باشد و از ایجاد تغییرات زیادی که به بینی نمایی غیر طبیعی می دهد بپرهیزد.
 
4- منگنه‌ای شدن یا وجود فرو رفتگی هایی در دو طرف بینی
بروز این مشکل علاوه بر اینکه به ظاهر بینی نمای نامطلوبی می دهد باعث می شود قسمت فرو رفته مانعی در مسیر راه هوایی باشد و فرد دچار انسداد بینی شود. علت بروز این عارضه برداشتن بیش از حد از غضروف بینی است.
 
به طور طبیعی غضروفی که نوک بینی را تشکیل می دهد امتداد یافته و در لابه لای قسمتی از دیوارۀ خارجی سوراخ بینی قرار می گیرد. 

وجود این غضروف باعث می شود فشار منفی ای که به هنگام دم به قسمت های مختلف بینی وارد می شود نتواند پره های بینی را به داخل بکشد. 

در طی عمل زیبایی بینی معمولاً مقداری از این غضروف‌ها برداشته می شود تا نوک بینی جمع تر شود. 

اگر چنانچه بیش از مقدار لازم برداشته شود غضروف باقیمانده دیگر نمی تواند در مقابل فشار منفی هنگام دم مقاومت کند و به داخل کشیده می شود و سوراخ بینی تنگ شده و مسیر تنفسی با مشکل مواجه می شود.

5-کاهش حس بویایی
پایانه های اعصاب بویایی در سقف حفرۀ داخل بینی قرار گرفته اند. این ناحیه در طی عمل زیبایی بینی معمولاً دستکاری نمی شود بنابراین احتمال آسیب دیدن حس بویایی بعد از عمل زیبایی بینی وجود ندارد مگر در دو حالت:

حالت اول: اینکه فردی که تحت عمل زیبایی بینی قرار گرفته است از قبل مبتلا به پولیپ وسیع و منتشر بینی بوده است و همزمان با عمل زیبایی تحت عمل پولیپکتومی نیز قرار گرفته باشد. 

با توجه به اینکه ممکن است پولیپ ها در قسمت نزدیک به سقف حفره بینی قرار گرفته باشند برداشتن آنها و دستکاری آن قسمت ممکن است منجر به آسیب دیدن پایانه های بویایی شود. 

اگر فردی مبتلا به پولیپ وسیع بینی باشد بهتر است که ابتدا در یک عمل مجزا پولیپ ها برداشته شوند و سپس با فاصلۀ چند ماه بعد تحت عمل زیبایی بینی قرار گیرند.

حالت دوم: اگر به دلایلی که قبلاً ذکر کرده ام فردی در اثر عمل زیبایی بینی به درجاتی دچار انسداد بینی شود به  همان میزان نیز دچار کاهش حس بویایی می شود زیرا برای اینکه بتوانیم بویی را حس کنیم باید مولکولهای فرّار آن ماده بتوانند از طریق بینی خود را به پایانه‌های اعصاب بویایی برسانند. 

چنانچه بینی مسدود باشد این مولکولها قادر نیستند وارد بینی شوند تا بتوانند اعصاب بویایی را تحریک کنند.
 
تشخیص و درمان مشکلات تنفسی بعد از عمل زیبایی بینی
جراحی زیبایی بینی( رینوپلاستی) یکی از شایع ترین جراحی های پلاستیک و زیبایی است که در ایران انجام می شود. 

هر روزه هزاران نفر جهت این نوع جراحی ها به مطب ها و کلینیک های زیبایی و پلاستیک مراجعه می کنند. اگر جراحی زیبایی به درستی انجام شود معمولا مشکل تنفسی بعد از عمل نخواهد داشت.

اما اگر اصول حفظ تنفس در عمل زیبایی بینی رعایت نشود و تنفس بیمار فدای کوچک‌تر شدن ظاهر بینی گردد مشکلات تنفسی متعددی مثل سوت کشیدن بینی، تنگی نفس موقع فعالیت، احساس خفگی موقع خواب، خشکی گلو و فس فس کردن موقع خواب و حتی خرخر شبانه ایجاد می گردد. 

کسانی که قبل از عمل زیبایی بینی انحراف بینی و مشکل تنفسی داشته باشند و یا کسانی که مشکلات آلرژی شدید داشته باشند و یا کسانی که غضروفهای نازک و بینی بلندی دارند بیشتر در معرض مشکلات تنفسی می باشند.

تشخیص این حالت از چند روش امکان پذیر است:      
 1 - علائمی که در بالا به آن اشاره شد مثل سوت کشیدن، فس فس کردن، خرخر شبانه، تنگی نفس موقع فعالیت و یا خشکی بینی

2- بسیاری از بیماران که بعد از عمل زیبایی بینی مشکل تنفسی دارند عنوان می کنند که با کشیدن پوست کناره پره ی بینی به سمت خارج تنفسشان بهتر می گردد(مانورکاتل)

3- بعضی بیماران با بالا بردن نوک بینی تنفس بهتری پیدا می کنند.

4- تشخیص دقیق از لحاظ پزشکی انجام معاینه و مانور مودی فای کاتل در داخل مطب و با استفاده از نور مستقیم پیشانی و یک عدد سواب نازک و یا وسیله ای مثل قاشقک سرومن می باشد. 

در این معاینه قاشقک سرومن ابتدا در قسمت زیر لبه ی پره بینی و بعد در قسمت داخل در زیر غضروف بینی برده می شود وسپس به سمت خارج فشار داده می شود. 

در صورت بهتر شدن تنفس بیمار نشانگر مثبت بودن این معاینه می باشد و معنی آن تنگ شدن راه تنفسی داخل بینی است.

درمان:
1- در صورتی که بیمار آلرژی داشته باشد بهترین درمان استفاده از اسپری کورتن داخل بینی می باشد مثل اسپری رینوکورت و یا استفاده از قرص های ضد حساسیت مثل قرص های تل فست120.

2- در صورت خشکی داخل بینی استفاده از دستگاه بخور سرد در اتاق خواب و پماد ویتامین A چشمی در داخل بینی و یا اسپری روغنی در بینی موثر می باشد.

3- درصورتی که مورد اول و دوم موثر واقع نشد و معاینه پزشک در مطب مثبت بودن تست مودی فای کاتل را نشان دهد، بهترین درمان بعد از حدود 6 ماه الی 1 سال از عمل زیبایی بینی، استفاده از غضروف های کمکی می باشد. 

این غضروفها یا از تیغه ی بینی بیمار و یا از گوش بیمار گرفته می شود. اگر غضروفها و جراحی کوچک باشد می توان اعمل عمل زیبایی بینی را با بی حسی موضعی در مطب انجام داد اما اگر نیاز باشد غضروف بزرگ گذاشته شود و یا در کنار تیغه ی بینی قرار داده شود( اسپریدرگرافت)، نیاز است در بیمارستان تحت بی هوشی انجام شود.  

لازم به ذکر است بر عکس تصورعامه مردم ،وجود انحراف بینی به تنهایی بعد از عمل زیبایی بینی باعث مشکل تنفسی نمی شود و معمولا علت اصلی در غضروفهای طرفی بینی می‌باشد.

مطالب مرتبط:

راینوپلاستی

رینوپلاستی

عمل بینی استخوانی

عمل بینی کج

عمل بینی گوشتی

انحراف تیغه بینی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.