متخصص عمل زیبایی بینی

عمل بینی تهران

متخصص عمل زیبایی بینی

عمل بینی تهران

جراحی های زیبایی بینی

جراحی های زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی یکی از شایع ترین اعمال جراحی پلاستیک می باشد. هر روز افراد بسیاری با  استفاده از عملهای مختلف زیبایی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده واز زندگی خود لذت بیشتری می برند. عمل زیبایی بینی چیزی بیشتر از مهارت جراحی است و در حقیقت تلفیقی از علم و هنر است . جراح زیبایی بینی قبل از هر چیز یک پزشک است  و فاکتورهای پزشکی وو روانی که باعث شده یک فرد سالم با میل خودش برای انجام یک جراحی مراجعه کند رابه خوبی درک می کند  ضمناً او مثل میکل آنژ یک مجسمه تراش است . میکل آنژ تکه سنگی در اختیارر داشت و با چشم بصیرت اثر خود را در لابلای آن می دید .وی با تراشیدن قسمتهای زاید سنگ اثر خود را در معرض دید دیگران قرار داد . جراح زیبایی بینی نیز با درنظرگرفتن شکل مناسب بینیی برای هر صورت خاص ، با برداشتن قسمتهای اضافی و حالت دادن به قسمتهای باقیمانده سعی میکند اثر هنری خود را در معرض دید قرار دهد. بدیهی است وی هیچگاه به بینی به طور منفردد نگاه نمیکند بلکه بینی را درکنار سایر اجزای صورت بیمارش می بیند . به عبارت بهتر نمی توان با در نظر گرفتن یک بینی ایده ال به خلق یک بینی زیبا پرداخت بلکه بهترین بینی نوعی است که با سایر اجزاء صورت هماهنگی داشته باشد. تصور و انتظارات غیر واقع بینانه درمورد عمل زیبایی بینی زیاد است. همیشه این امکان وجود ندارد که بافت انسان را به گونه ای تغییر داد تا آنچه بیمار دلش می خواهد حاصل شود. هدف جراح این است که ظاهر بیمار را در طی اعمالی که به دقت برنامه ریزی شده اند زیباتر کند . اینکه او چگونه به این مهم دست می یابد به میزان زیادی بستگی به آموزش ، تجربه، علم و مهارت او دارد و تمامی این فاکتورها بسیار متغیر هستند. همکاری بیمار وواکنش های ناخواسته نیز نقش بسیاراساسی در نتیجه نهایی یک عمل زیبایی بینی دارد .جراح نمی تواند نتیجه نهایی عمل زیبایی بینی را تضمین کند بلکه قادر است تضمین کند که تمامی تلاش خود را برای حصول نتیجه بهتر بکارخواهدبرد .عمل زیبایی بینی می تواندد باعث کوچک یا بزرگ شدن بینی شده‚شکل نوک بینی و پهنای بینی را تغییر داده ‚ سوراخهای بینی را جمع تر و زاویه بین لب فوقانی و بینی شما را تغییر دهد. ممکن است یک آسیب یاا ضایعه مادر زادی را اصلاح و اشکالات تنفسی را کمتر نمایدقبل از اینکه عمل زیبایی بینی نمایید بهتر است به طور دقیق در مورد انتظارات و توقعات خود فکر نموده و آن را با جراح خود در میان بگذارید.بهترین افراد برای عمل زیبایی بینی کسانی هستند که دوست دارند ظاهر زیباتری پیدا نمایند نه اینکه در آرزوی بدست آوردن ظاهری باشند که خود تجسم کرده اند.اگر از نظر جسمیی سالم و از نظر روحی ثابت قدم و در انتظارات خود منطقی هستید کاندیدای خوبی برای عمل زیبایی بینی هستید.

هر متقاضی عمل زیبایی بینی باید از حقایق زیرآگاه باشد

1 -  هدف هر عمل زیبایی بینی بهبودبخشیدن به وضع ظاهری است نه رسیدن به زیبایی کامل و مطلق .

2 – هر فردی که متقاضی این عمل است ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله نوع پوست کاندید خوبی برای عمل زیبایی بینی نباشد لذا جراحی برای هرفرد متقاضی توصیه نمیشود .به طور مثال در بینی های گوشتی دست متخصص گوش و حلق و بینی در جمع کردن نوک بینی خیلی باز نیست .بینی گوشتی به دماغی گفته میشود که پوست آن ضخیم و غضرو فهای نوک بینیی ضغیف است . غدد چربی پوست این بینی ها معمولا زیاد است و نفود این غدد در لابلای پوست باعث ضخیم شدن پوست شده است . جراح  در طی جراحی زیبایی بینی نمیتواند جنس پوست را تغییر دهد  و عمده کارهائی که  وی انجام میدهد بر روی غضروف و استخوان بینی است . لذا نوک بینی کسانی که بینی آنها گوشتی است بعد از عمل بینی خیلی جمع نمیشود وو ممکن است بعد از جراحی زیبایی بینی ، فرد عمل شده از جمع  نشدن نوک بینی  اش ناراضی باشد. پزشک ،ضمن بررسی کلیه جوانب ،در صورت لزوم در مورد وضعیت پوست فرد نیز به وی توضیح خواهد داد.لازم به ذکر است که اکثر افرادی که نوک بینی خیلی بزرگی دارند فکر میکنند بینی آنها گوشتی است در صورتیکه بزرگ بودن نوک بینی بدلیل ضخامت پوست باشد با محدودیت های فوق الذکر مواجه می شود.اما اگر بزرگی نوک بینی بدلیل بزرگ بودن غضروفهای نوک بینی باشد ،این بینی گوشتی نیست و برای عمل کردن مشکلی ندارد .

3 -  در بچه ها محدودیت های مشخصی وجود دارد که مانع از جراحی زیبایی بینی قبل از بلوغ کامل می شود . اغلب دختران درپایان 16سالگی و پسرها در پایان 18 سالگی به بلوغ کامل رسیده اند و میتوانند تحت جراحی زیبایی بینی قرار گیرند . اصلاح عیوب بینی دراین سن باعث میشود اعتمادبه نفس نوجوان در یک زمان طلایی از زندگی وی بیشتر شود و نباید فراموش کنیم که در این زمان است که نوجوان نه تنها خودش را می شناسد بلکه احتمالاً آینده اش را پایه ریزی خواهدکرد . از طرف دیگر امروزه  تعداد قابل توجهی از متقاضیان جراحی زیبایی بینی افراد بالای 40 سال هستند . بسیاری از آنها اظهار می کنند که در زندگیشان از شکل بینی خودشان رضایت نداشته اند و در نهایت برای رینوپلاستی مراجعه کرده اند . چنانچه وضعیت عمومیی وسلامتی فرد خوب باشد هیچ وقت برای انجام جراحی زیبایی بینی به منظور دستیابی به بینی زیباتر دیر نیست . دراین موارد معمولا جراحی زیبایی بینی همراه با سایر اعمال زیبایی صورت مثل کشیدن پوست صورت و … .. به طور همزمان انجام می گیرد .

4 – چنانچه بیمار مبتلا به انحراف بینی نیز باشد باید همزمان با جراحی زیبایی بینی و یا قبل از آن  ، انحراف تیغه بینی وی اصلاح شود: میدانیم که دو حفره بینی توسط تیغه  بینی ازیکدیگر جدا میشوند . ایده آل این است که این تیغه در خط  وسط  باشد ولی عملا تیغه بینی اکثر افراد درخط وسط نیست و اصطلاحاً مبتلا به انحراف تیغه بینی هستند . چنانچه این انحراف کم باشد وو باعث انسداد راه هوایی و عوارض ناشی از آن نشده باشد احتیاج به جراحی زیبایی بینی ندارد ولی در مواردی که مسئله ساز شده باشد باید با جراحی زیبایی بینی اصلاح شود . باید توجه کنیم در کسانی که کاندید جراحی زیبایی بینی هستند و مبتلا به انحراف تیغه بینی ( هر چند مختصر ) نیز می باشند حتما باید این انحراف اصلاح شود چرا که بعد از جراحی زیبایی بینی معمولا سوراخها یا حفرات بینی کوچک می شوند لذا انحراف مختصر تیغه  بینی که قبل از جراحی زیبایی بینی مشکلی را ایجاد نکرده است میتواند بعد از جراحی زیبایی بینی باعث انسداد راه هوایی شود . پس برای اجتناب از انسداد بعدی بینی، چنانچه انحراف تیغه بینی نیز وجود داشته باشد حتما باید هنگام عمل زیبایی بینی اصلاح گردد .

5 - اگر چنانچه به هر دلیلی انسداد بینی داشته باشیم مثل بزرگی شاخک های داخل بینی و یا پولیپ بینی باید به طور همزمان با عمل زیبایی بینی عوامل انسداد بینی را نیز برطرف کرد .

6 - لیزر در بسیاری از اعمال جراحی کاربرد مهمی دارد اما در عمل زیبایی بینی کاربردی ندارد و فقط برای برش اولیه به جای تیغ جراحی میتوان از برش لیزری استفاده کرد اما برش لیزری هیچ ارجحیتی از نظر درد بعد از عمل یا نتیجه  بعد از عمل زیبایی بینی و یا جای بخیه و ... بر تیغ جراحی ندارد.

7-- عمل زیبایی بینی باعث بهبود و یا تشدید علائم حساسیت بینی نمیشود . مبتلایان به آلرژی بینی هم میتوانند تحت عمل جراحی قرار گیرند اما لازم است این افراد از قبل از عمل تا مدتی بعد از عمل زیبایی بینی تحت درمان با داروهای ضد حساسیت قرار گیرند .

 8- جراحی بینی روی دید و حالت چشم اثری ندارد اما از آنجائیکه تا مدتی بعد از عمل نمیتوانید از عینک استفاده کنید ،اگر تصمیم دارید عمل لیزیک  چشم هم انجام دهید بهتر است ابتدا عمل لیزیک چشم را انجام دهید .با این وجود توصیه میکنم در این مورد با چشم پزشک خودتان نیز مشورت کنید.

9 - وجود پلاکهای ارتودنسی مانعی برای عمل زیبایی بینی نیست و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

10 - با توجه به اینکه امروزه در مراکز جراحی خصوصی کمتر از هالوتان و سایر گازهای بیهوشی دهنده استنشاقی استفاده میشود و داروهای جدید بیهوشی اثرات کبدی یا ندارند و یا اگر هم داشته باشند این تاثیر اندک است ، لذا چنانچه در گذشته نزدیکی بیهوشی داشته اید ، ضرورتی ندارد  که از بیهوشی قبلی شما زمان زیادی گذشته باشد.

عمل جراحی رینوپلاستی

برای انجام  عمل زیبایی بینی دو تکنیک یا روش به نامهای روش باز و روش بسته وجود دارد . بعضی از جراحان روش بسته را و بعضی دیگر روش باز را ترجیح میدهند اما به طور کلی طرفداران عمل باز در حال افزایش هستند . استفاده کردن یک متخصص گوش و حلق و بینی از یک روش باز یا بسته ، امتیاز و یا اشکالی را متوجه وی نمیکند  بلکه  مهم این است که نتیجه نهائیی  مطلوب باشد. مواردی وجود دارد که  غالب پزشکان  روش باز را  ترجیح میدهند  که در این رابطه  میتوان از موارد زیر نام برد :

 

1- عمل ترمیمی بینی

2-عمل بر روی بینی ای  که  در اثر تصادف قبلی دفرمه شده باشد

3-عمل زیبایی بینی وقتی  که با انحراف بینی شدیدی همراه باشد که شکل ظاهری را هم کاملا کج کرده باشد .

تنها تفاوت روش باز با روش بسته در این است که در  روش باز علاوه بر خط برشی که در روش بسته بکار میرود  ، برش  کوچکی نیز روی پوست کلوملا داده میشود . کلوملا همان قسمت میانی  بین دو سوراخ بینی است که بطور معمول پائین تر از پره های بینی قرار میگیرد. این برش این امکان را فراهم میکند که بتوان پوست بینی را بلند کرد و تمامی ساختمانهای اصلی بینی که شامل قسمت استخوانی ، قسمت غضروفی و بافت نرم است را دقیقا مشاهده کرد و عمل زیبایی بینی را زیر دید مستقیم انجام داد . محل  جوش خوردن بخیه های این برش  باقی نمیماند و جای نگرانی ندارد. نکته ای که لازم به یاددآوری است اینکه برش خوردن یا برش نخوردن گوشه های بینی یا اصطلاحا پره های بینی ارتباطی به روش باز یا بسته ندارد بلکه به اندازه سوراخ های بینی و پره های بینی بستگی دارد یعنی اینکه اگر سوراخهای بینی بزرگ باشند و لازم باشد که کوچک تر و جمع تر شوند هیچ راهی به جز برش خوردن کناره های ( پره های )  بینی نیست  حتی اگر جراحی به طریقه بسته باشد.

 


مزایای روش بسته :
1- زمان عمل در این روش حدود یک ربع کمتر از روش باز است.
2- روی پوست کلوملا  برشی وجود ندارد .
3- در این روش ورم نوک بینی کمتر ازروش باز است لذا ورم زودتر برطرف میشود.

مزایای روش باز:

1-عمل زیبایی بینی زیر دید مستقیم انجام میشود لذا احتمال غیر قرینگی کمتر میشود.
2- قدرت مانور جراح و فضا برای کار کردن وی بیشتر است. 

در طی عمل زیبایی بینی اشکالات مختلف بینی را می توان برطرف کرد که برای مثال به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • بزرگ بودن اندازه بینی
  • قوزدار بودن بینی
  • افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه بینی ولب
  • پهن بودن بینی
  • بزرگ بودن سوراخ های بینی
  • جعبه ای شکل بودن نوک بینی
  • زیاد بودن فاصله نوک بینی تا صورت
  • دررفتگی تیغه بینی وغیرقرینه بودن بینی
  • دو شاخه بودن نوک بینی
  • دماغ زین اسبی متعاقب ضربه های قبلی و یا عمل جراحی انحراف تیغه بینی
  • دفورمیتی های بعدازعمل جراحی .

 

در سالهای اخیر تولید نرم افزارهای مختلف کامپیوتری زندگی را دچار تحول چشمگیری کرده است . خوشبختانه علم پزشکی نیز در زمینه های مختلف از این پیشرفت بهره فراوانی برده است . طراحی کامپیوتری بینی که قبل از عمل زیبایی بینی صورت میگیرد نمونه گویایی از این امر است . این طراحی برای بیماران این فرصت را فراهم می کند تا تصویری واقع بینانه از بینی بعد از عمل زیبایی بینی خود داشته باشندو از طرف دیگر این امکان را در اختیار پزشک قرار می دهد تا به خواسته های بیمار آشناتر شده و در مورد امکان رسیدن ویا نرسیدن به آن خواسته ها با وی گفتگو نماید . سئوالی که برای بسیاری مطرح است اینکه این طراحی کامپیوتری چقدر به واقعیت نزدیک است به عبارت ساده تر اینکه نتیجه عمل آیا مشابه طراحی خواهد بود ؟ برای پاسخ به این سئوال چند فاکتور را باید مد نظر قرار داد :

اول)   قبل از طراحی باید بینی بیمار ( بویژه داخل بینی ) توسط پزشک معاینه شود .

دوم ) اگر طراحی توسط پزشک انجام شود شباهت طراحی با نتیجه بعد از عمل زیبایی بینی بیشتر خواهد بود چرا که پزشک فقط بعنوان یک گرافیست که قرار است از عکسی که به او ارائه شده است با کمک نرم افزار تصویر بهتری بسازد نیست بلکه وی در حین طراحی محدودیت های حین عمل زیبایی بینی را نیز لحاظ خواهد کرد .

سوم)  هر چه نرم افزار مورد استفاده قابلیت بیشتری داشته باشد امکان طراحی واقع بینانه تر افزایش پیدا می کند . امیدواریم روزی نرم افزاری تولید شود که قادر باشد تصویری سه بعدی از بینی و صورت ارائه نماید ولی نرم افزارهای مورد استفاده کنونی بر روی عکس که تصویری دو بعدی است قابلیت اجرا دارند . لذا در صورتیکه بیمار مایل باشد قبل از عمل زیبایی بینی طراحی بینی خودش را ببیند ، به هنگام مشاوره اولیه با دوربین دیجیتال از  نیم رخ وی عکس  گرفته میشود و  عیوب آن عکس  با کامپیوتر اصلاح می شود .

چهارم)  حتی با وجود فراهم بودن شرایط فوق باز هم نمی توان گفت که بینی بعد از عمل زیبایی بینی عینا مشابه طراحی خواهد بود ولی با اطمینان می توان گفت که شباهت آنها بسیار زیاد خواهد بود.

 

مطالب مرتبط:

راینوپلاستی

رینوپلاستی

عمل بینی استخوانی

عمل بینی کج

عمل بینی گوشتی

انحراف تیغه بینی


مراحل اقدام عملی برای رینوپلاستی

مراحل اقدام عملی برای رینوپلاستی

در ملاقات اولیه، بینی بیمار از نظر ظاهری و وضعیت تیغه بینی ، شاخک های داخل بینی و….. مورد معاینه قرار خواهد گرفت.در صورت تمایل بیمار از بینی  با دوربین دیجیتالی عکس گرفته خواهد شد و با استفاده از کامپیوتر طراحی بینی بعد از عمل زیبایی بینی را مشاهده خواهد کرد. در پایان برای بیمار عکس  درخواست می شود که بیمار باید آنرا از طریق عکاسی های بیرونن تهیه نمایید . در صورت لزوم برای بیمار آزمایش خون نیز درخواست خواهد شد. برای عمل زیبایی بینی آمادگی خاصی لازم نیست. شب قبل ار عمل NPO   میگردد . زمان عمل حدود یکساعت و نیم خواهد بود که از یک ربع قبل از عمل زیبایی بینی تا یک ساعت بعد از عمل در ریکاوری بطور مستقیم ازبیمار مراقبت میشود. پس حدوداً از وقتی که وارد اطاق عمل می شویدتا وقتی که مجدداَ به بخش برمیگردد عمل زیبایی بینی حدود دو ساعت و نیم به طول می انجامد .

در مورد نوع بیهوشی حتی الامکان نظر بیمار لحاظ خواهد شد . بیهوشی کامل و نیمه بیهوشی هرکدام مزایاو معایب مربوط به خود را داراست. بیهوشی کامل را  بر نیمه بیهوشی ارجحیت دارد.بدلیل اینکه  در بیهوشی کامل امکان کنترل فشار خون بیمار بیشتر است ،بیمار راحتتر است ، متخصص بیهوشی بهتر و راحتتر میتواند از بیمار مراقبت کند و در حین عمل زیبایی بینی ترشحات وارد حلق و ریه بیمار نمیشود و لذا جراح نیز راحتتر است و نهایتا اینکه سرفه بعد از عمل زیبایی بینی در بیهوشی کامل کمتر است . البته در موارد معدودی نیمه بیهوشی(بی حسی موضعی)  بر بیهوشی عمومی ارجح است مثلا در بیمارانی که مشکلات زمینه ای مثل ناراحتی های قلبی عروقی و یا اختلالاتی دارندکه بیهوشی کامل برای آنان به صلاح نیست ویا در بیمارانیکه نگران بی هوشی کامل هستند میتوان عمل زیبایی بینی راتحت لوکال انجام دادکه در این روش نیز متخصص بیهوشی از ابتدای عمل زیبایی بینی تا انتهای آن از بیمار مراقبت میکند و بادادن داروهای ضددرد،آرامبخش وخواب آورامکان یک عمل زیبایی بینی کاملا بدون دردرا فراهم مینماید. .

آماده شدن برای عمل زیبایی بینی

 
پزشک اطلاعات اختصاصی را برای چگونه آماده شدن در جراحی زیبایی بینی در اختیار می گذارد که شامل راهنمایی هایی برای خوردن و نوشیدن ‚ سیگار کشیدن‚ مصرف و یا عدم مصرفف داروها و ویتامینهای اساسی و شستن صورت می باشد.دقت در انجام این کارها جراحی زیبایی بینی بیمار را در مسیربهتری قرار می دهد.

در چه محلی جراحی زیبایی بینی را انجام دهید 


جراحی زیبایی بینی می تواند در مطب و یا در کلینیکهای کوچک جراحی (سرپایی) یا در بیمارستان به آسانی صورت گیرد.معمولا برای راحتی و ارزانی کار به صورت سرپایی  صورت می گیرد

بعد از جراحی زیبایی بینی

بعد از جراحی زیبایی بینی بخصوص در 24 ساعت اول صورت بیمار متورم بوده و یک سردرد مبهم را احساس می کند . با تجویز مسکن توسط پزشک معمولا این ناراحتیها بر طرف می شود.در موقع استراحت در چند روز اول عمل بینی باید سر نسبت به تنه بالا تر قرار گیرد.تورم و کبودی اطراف چشم در روز اول زیادتر شده و در روزهای دوم و گاهی سوم به حداکثر می رسد.استفادهه از کمپرس سرد تورم را کم کرده و احساس بهتری را برای بیمار فراهم می کند .اکثر تورم و کبودی در مدت دو هفته یا بیشتر برطرف می شود . (بعضی از تورم های کوچک ممکن است برایی چندین ماه باقی بمانند که زیاد قابل توجه نیست). خونریزی نقطه ای و ناچیزی در چند روز اول بعد از جراحی زیبایی بینی به طور شایع وجود داشته و گاهی برای چند هفته بیمار احساس ناراحتی خفیفی خواهد کرد. ممکن است متخصص گوش و حلق و بینی از بیمار بخواهد که در هفته های اول که زخم در حال ترمیم است از فین کردن پرهیز نمایید. تامپون داخل بینی در عرضض  چند روز خارج گردیده و ناراحتی بیمار کمتر خواهد شد . در عرض یک یا دو هفته تمام پانسمان ها ‚ آتل و بقیه خارج می گردند.

 مراقبت های پس از جراحی زیبایی بینی

 

مطالبی را که در مورد نکات مهم در مراقبت های پس از جراحی زیبایی بینی گفته شده ، به تمام بیمارانی که تحت عمل جراحی پلاستیک بینی قرار می گیرند کمک می کند تا پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریابند

1_در طی دوران پس از عمل زیبایی بینی روند ترمیم زخمها و التیام بافت ها باید در مسیر مناسب خود قرار گیرد. بنابراین حصول به نتایج مطلوب در عمل زیبایی بینی بدون انجام مراقبت های دقیق از جانب متخصص عمل زیبایی بینی و بیمار امکان پذیر نیست.

2_در ساعت های ابتدایی پس از عمل زیبایی بینی، خونریزی جزئی به صورت نشت خون از کنار پانسمان بینی امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در این مواقع می توان به کمک دستمال کاغذی مرطوب صورت بیمار را تمیز نمود.

3_گاهی در ساعات اولیه پس از به هوش آمدن بیمار احساس گلودرد می کند که ممکن است بخاطر اثر لوله بیهوشی باشد.

4_در بعضی از بیماران به علت وسعت زیاد اقدامات جراحی بینی در قسمت استخوانی بینی، ممکن است کبودی دور چشم بیشتر نمایان شود. حتی گاهی اوقات قسمتی از سفیدی چشم دچار خونمردگی می شود. هیچکدام از موارد مذکور اهمیتی در نتیجه نهایی عمل زیبایی بینی نداشته و موقت هستند. گاهی از مواقع تورم ظرف روز اول و دوم افزوده شده و به قله خود در روز سوم می رسد که نباید باعث نگرانی شود.

5_در 24 ساعت اول پس از عمل زیبایی بینی بهتر است در جهت کاهش تورم دور چشم از کیسه یخ بر روی چشم ها استفاده شود. ساده ترین راه این است که دو عدد دستکش از جنس لاتکس با سه تا چهار قطعه مکعبی یخ در هر کدام پرشود و سپس دو دستکش به یکدیگر گره زده شده و بر روی چشم های بیمار قرار گیرد. در صورت آب شدن کامل یخ ها، لازم است این کار تکرار شود.

6_در مواردی که پس از عمل زیبایی بینی، در داخل بینی بیمار پانسمان قرار داده شده باشد، این پانسمان ها در روز اول تا سوم پس از عمل توسط جراح خارج می شوند.

7_در انتهای عمل زیبایی بینی بر روی بینی بیمار قالبی از جنس پلیمر سبک (به جای گچ که سابقا استفاده می شد) گذاشته می شود. این قالب بین روز چهارم تا هفتم توسط جراح از روی بینی برداشته می شود. در طی این مدت لازم است از وارد شدن هر ضربه و نیز از دست زدن به آن اجتناب شود. در همان روز برداشتن قالب بیمار می تواند قبل از مراجعه به مطب به طور کامل به حمام برود و سر و صورت خود را بشوید. در این حالت چسب ها شل می شود و برداشتن قالب را تسهیل می کند.

8_معمولا هیچ برش و یا بخیه ای بر روی پوست بینی وجود ندارد. در تعدادی از بیماران که بخیه دارند، بین روز چهارم تا هفتم توسط متخصص عمل زیبایی بینی بخیه بینی برداشته می شود.   

9_پس از برداشتن قالب، با استفاده از چسب های ضدحساسیت بر روی بینی، سعی می شود تا ثبات بیشتری برای بینی در روند ترمیمی تامین گردد. مدت زمان استفاده از این چسب ها در بیماران مختلف متفاوت است.

10_در مواردی که توام با عمل زیبایی بینی، جراحی انحراف تیغه بینی نیز انجام شده باشد، در بسیاری از این موارد ورقه هایی از جنس سیلیکون به طور موقت در دو طرف تیغه بینی قرار داده می شود تا از چسبندگی و عود انحراف جلوگیری شود. این ورقه ها معمولا بین هفته اول تا سوم توسط متخصص عمل زیبایی بینی از داخل بینی بیرون آورده می شوند.

11_در طی این چند هفته پس از عمل زیبایی بینی به علت جمع شدن و خشک شدن ترشحات در داخل بینی ممکن است تنفس مشکل شود. برای رفع این مساله بیمار می تواند روزانه در چند نوبت محلول سرم نمکی نرمال را با استفاده از یک سرنگ 20 سی سی بدون سوزن در حالی که در دستشویی ایستاده است، در بینی خود بریزد، به طوری که بدون خیس شدن چسب ها، مقداری از ترشحات بینی شستشو داده شود و خارج گردد. تا دو هفته پس از عمل زیبایی بینی سعی شود از تخلیه ترشحات بینی با فشار خودداری شود.

12_در بعضی از بیماران در هفته های اول پس از عمل زیبایی بینی ممکن است لب بالا مقداری بیحس باشد. این حالت ظرف چند هفته از بین می رود.

13_در افراد شاغل معمولا یک هفته مرخصی برای انجام این عمل زیبایی بینی و دوران پس از آن کافی است. این زمان بسته به وضعیت و تمایل بیمار قابل تمدید است. رفتن به مسافرت نیز بعد از 5 تا 7 روز بعد از عمل زیبایی بینی بلامانع است.

14_در هفته های اول پس از عمل زیبایی بینی لازم است از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری شود. اشعه آفتاب موجب افزلیش ورم بینی می شود. همچنین لازم است از قرار گرفتن در معرض وسایل حرارت زا مانند اجاق گاز خودداری شود.

15_در طی روزهای اول پس از عمل زیبایی بینی از هر گونه ضربه به بینی باید پرهیز شود. به عنوان مثال در هنگام خواب باید طاق باز خوابید و در هنگام پوشیدن و درآوردن لباس از لباس های دگمه دار یا زیپ دار استفاده کرد تا ضربه ای به بینی وارد نشود.

16_در هنگام خوابیدن سعی شود نیم تنه بالاتر از پاها قرار گیرد تا ورم کمتری در ناحیه صورت ایجاد شود. می توان در منزل با گذاشتن بالش هایی در زیر تشک، شیب حدود 30 درجه را ایجاد کرد. نشستن یا ایستاده بودن در روز اول نه تنها مانعی ندارد بلکه بهتر از این است که بیمار درازکش باشد چرا که این حالت عمودی به کاهش ورم کمک می کند.

17_در هفته های اول پس از عمل زیبایی بینی لازم است از فعالیت های بدنی شدید و ورزش های سنگین اجتناب شود، بویژه ورزش هایی که موجب برافروخته شدن صورت می شوند. از ورزش های رزمی و یا ورزش هایی که با احتمال ضربات توپ به بینی همراهند مدت زمان بیشتری باید اجتناب شود.

18_هیچ محدودیت غذایی وجود ندارد بجز آن که از خوردن غذاهایی که به جویدن طولانی نیاز دارند، مانند استیک، کباب برگ، ساندویچ و امثال آنها در هفته های اول باید پرهیز شود. در طی روزهای اول پس از عمل زیبایی بینی بهتر است گوشت و مواد مغذی دیگر ابتدا در مخلوط کن نرم شود تا جویدن کمتری لازم باشد. همچنین از خوردن چای و قهوه داغ در این روزها اجتناب شود. نوشیدن مایعات کافی مانند آب میوه و سوپ در رفع خشکی دهان کمک می کند.

19_در هفته اول پس از عمل زیبایی بینی سعی شود عطسه با داهان باز انجام شود و از حرکات شدید صورت در هنگام خنده و و نیز ازگریه اجتناب شود.

20_می توان با استفاده از مسواک نرم دندان ها را مسواک رد به شرطی که از دستکاری لب بالا اجتناب شود.

21_شستن صورت یا حمام کردن به شرطی که پانسمان روی بینی خیس نشود بلامانع است.

22_به مدت یک ماه پس از عمل زیبایی بینی از شنا کردن، آفتاب گرفتن و سونا خودداری شود. شیرجه به مدت دو ماه  و اسکی روی آب به مدت سه ماه باید کنارگذاشته شود.

23_از گذاشتن عینک طبی یا آفتابی به مدت یکماه خودداری شود. در صورتی که با استفاده از چسب ضد حساسیت عینک به پیشانی متصل شود، از همان روز اول می توان از عینک استفاده نمود.

24_استفاده از لنزهای تماسی چشم  روز بعد از عمل زیبایی بینی بلامانع است.

25_استفاده از مواد آرایشی بلامانع است.

26_بخاطر اثر چسب های بینی بعضی از بیماران ممکن است تصور نمایند که بینی ایشان بیش از حد بالا برده شده است، اما پس از برداشتن چسب ها نوک بینی به تدریج در وضعیت طبیعی خود قرار می گیرد.

27_حدود 70 درصد ورم در دو هفته اول پس از عمل زیبایی بینی می خوابد. 15 درصد ظرف دو ماه، 10 درصد ظرف یک سال و باقی ورم به تدریج ظرف دو سال فروکش می کند.معمولا نوک بینی آخرین جایی است که ورم آن می خوابد.

28_اکثر بیماران درد مهمی پس از عمل ندارند. گاهی به علت پانسمان داخل بینی احساس سنگینی و درد خفیف در ناحیه صورت و پیشانی وجود دارد و با مسکن های ساده مانند استامینوفن قابل رفع است. از خوردن مسکن هایی مانند آسپیرین یا بروفن، قبل و بعد از عمل زیبایی بینی باید خودداری شود زیرا با کاهش انعقادپذیری خون، تمایل به خونریزی را افزایش می دهند.

29_به علت چسب هایی که پس از عمل زیبایی بینی برروی بینی زده می شود، ممکن است در ماه های اول پس از عمل پوست بینی چرب تر باشد و نیز در افراد مستعد جوش های صورت بیشتر شود که در این موارد توسط پزشک داروهای مناسب تجویز می شود.

30_در روزهای اول پس از عمل زیبایی بینی گاهی حالت افسردگی برای بیمار ایجاد می شود . استرس پیش از عمل، تورم صورت و چشم ها، شکل جدید بینی و تغییراتی که برای اولین بار توسط بیمار مشاهده می شود و ممکن است برای او غیر منتظره باشد از عوامل موثر در این نگرانی زودگذر هستند. گاهی همراهان بیمار با اظهار نظرهای پی در پی که مبتنی بر دید هندسی و درشت نمایی تلسکوپیک است، دید لوله تفنگی با زاویه ای بسیار باریک را در نگاه به بینی به بیمار القا می کنند و موجب تشدید وسواس و نگرانی بیمار می شوند.

31_پس از هفته های اول در تعدادی از بیماران ممکن است نوک بینی ورم زیادی داشته باشد. به خصوص در بینی های گوشتی مدت زمان بیشتری طول می کشد تا ورم بینی فروکش نماید و در طی این مدت موقتا بینی بزرگ جلوه می کند به طوری که حتی برخی از اطرافیان که تصویر چهره قبلی بیمار را دست خود ندارند تصور می نمایند که بینی حتی بزرگتر هم شده است. بدیهی است که اگر بینی نوک پهن با وجود ورم زیاد کوچک باشد، پس از فروکش کردن ورم یک بینی غیرطبیعی خواهد شد.

32_دست کم دو سال برای اظهار نظر نهایی در مورد نتیجه عمل زیبایی بینی باید صبر کرد. بسیاری از بیماران چند هفته پس از عمل درحالیکه هنوز ورم بینی بطور کامل فروکش نکرده است با نگاهی موشکافانه درجلوی آینه ساعتها به نظاره بینی خود می نشینند. این نگاه موشکافانه که تنها به بینی معطوف بوده و به سایر اعضا صورت توجهی ندارد، موجب می شود که از یک سو بسیاری از عدم تقارنهای طبیعی، به صورت عیب جلوه کند واز سویی دیگر زیبایی وتناسب ایجاد شده بینی با دیگر اجزای صورت، تحت الشعاع نگاه محدود به بینی قرارگیرد.

33_اصراری بر کوچک شدن بیش از حد بینی در عمل زیبایی بینی نداشته باشید. در این مورد مرزهای وجود دارد که فراتر از آنها عوارض قرار دارند. نکات زیر مطلب را بهتر روشن می کند:

الف_ زیبایی لزوما به معنای کوچکی نیست بلکه زیبایی بینی درگرو تناسب قسمت های مختلف بینی با هم و نیز تناسب کل بینی با قسمت های مختلف چهره است. هدف عمل زیبایی بینی زیباتر به نظر رسیدن چهره است نه صرفا کوچک کردن بینی. چه بسیار بینی هایی که با وجود اندازه های بسیار کوچک نه تنها بر زیبایی چهره نیفزوده اند بلکه تناسب قبلی را هم از بین برده اند.

ب_ نوع بافت های بینی فاکتور محدود کننده ای در عمل زیبایی بینی است. بینی های با پوست ضخیم و بافت غضروفی ناچیز بارزترین نمونه تاثیر بافت بینی بر نتیجه عمل است. این بینی ها تمایل دارند در مقابل تلاش جراح برای زیبایی مقاومت کنند و با ضخامت پوست ظرافت های بینی را کم کنند.  این هنر، دانش و تجربه جراح است که باید در چنین تنگناهایی بر محدودیت های بافتی فائق آید.

ج_ کوچک شدن بینی تا حدی مطلوب است که عملکرد تنفسی بینی به مخاطره نیفتد. کاهش بیش از حد اندازه سوراخ های بینی وبرداشته شدن بیش از اندازه بافت های استخوانی، غضروفی و پوست، ممکن است سلامت فرد را بخاطر از دست دادن مسیر تنفسی بینی با مشکلات جدی مواجه سازد. جراح بینی با ارزیابی دقیق وضعیت داخل بینی پیش از عمل زیبایی بینی، با پیش بینی بسیاری از احتمالات، می تواند ریسک عوارض تنفسی را به حداقل برساند.

 

مطالب مرتبط:

راینوپلاستی

رینوپلاستی

عمل بینی استخوانی

عمل بینی کج

عمل بینی گوشتی

انحراف تیغه بینی


شرایط سلامتی قبل از عمل جراحی زیبایی بینی

شرایط سلامتی قبل از عمل جراحی زیبایی بینی

سلامتی قبل از جراحی زیبایی بینی چه تاثیری برای جراحی شما خواهد گذاشت؟ آیا شما کاندید خوبی برای جراحی زیبایی بینی هستید؟ قبل از اینکه برای جراحی زیبایی به مطب دکترتان بروید باید یادآوری شود برای اینکه یک کاندید خوب برای عمل زیبایی بینی باشید سه معیار کلیدی مهم وجود دارد. چه شما جراحی لیفت صورت انجام بدهید و چه هر جراحی زیبایی دیگر مانند جراحی زیبایی بینی یا جراحی پلک ،باید درک خوبی از ریسک های موجود در جراحی داشته باشید،همچنین انتظارات شما از جراحی زیبایی باید واقع بینانه بوده و بالاترین درجه از سلامتی قبل از جراحی زیبایی بینی را داشته باشید.

این دقیقا همان جایی است که جلسه ی مشاوره یکی از جنبه های حیاتی جراحی های زیبایی خواهد شد و دکتر شما می تواند تعیین کند که آیا کاندید خوبی برای عمل زیبایی بینی هستید یا خیر.اکثر دکترها از شما درخواست می کنند که آزمایش هایی قبل از عمل زیبایی بینی برای پیدا کردن وضعیت سلامتی انجام دهید ممکن است حتی خودتان هم از آن آگاهی نداشته باشید.وضعیت سلامتی قبل از عمل زیبایی بینی اگر  وخیم باشد می تواند شما را از انجام عمل جراحی زیبایی بینی منع کند یا یک بهبود ضعیف را نتیجه دهد. اگر این وضعیت حین جلسه ی مشاوره یا در آزمایشات رخ دهد باید عمل زیبایی بینی را به تعویق انداخت  به طور کلی کنسل کرد.

 

سیگار کشیدن دشمن سلامتی قبل از عمل زیبایی بینی

انتخاب شیوه ی زندگی ناسالم می تواند راه رسیدن به یک جراحی زیبایی موفق را مسدود می کند.بدون در نظر گرفتن نوع جراحی ،سیگار کشیدن اثر نامطلوبی بر روی بدن شما و سلامتی قبل از عمل زیبایی بینی و بعد از عمل جراحی خواهد داشت.به همین دلیل جراحان معمولا افراد سیگاری را جراحی نمی کنند و به آنها توصیه می کنند که هفته ها قبل از جراحی از سیگار کشیدن اجتناب کنند.حتی برای اطمینان از یک بهبود مناسب لازم است تا مدت زیادی بعد از جراحی زیبایی بینی نیز از سیگار کشیدن اجتناب شود.

دود سیگار حاوی کربن مونو اکسید است.این ماده به شدت توانایی سلول های قرمز را برای حمل اکسیژن در بدن کاهش می دهد به خصوص بهبود بافت ها را ضعیف کرده و راه مبارزه با عفونت را مسدود می کند.علاوه بر آن سیگار کشیدن منجر به تنگ شدن عروق خونی شده و همچنین خطر بزرگ شدن قلب و مشکلات تنفسی را افزایش می دهد.

 

مصرف مواد و الکل

یکی دیگر از شیوه های ناسالم زندگی که می تواند شما از داشتن جراحی های زیبایی منع کند و همچنین بر سلامتی قبل از جراحی زیبایی بینی اثر بگذارد مصرف مواد و الکل است . توصیه می شود که چند هفته قبل از انجام هر گونه جراحی زیبایی بینی از مصرف الکل و مواد غیر مجاز همانند سیگار اجتناب شود.در مقاله ی رویترز ۲۰۱۳۳ ،مطالعه ای که توسط ماریا الیاسن عضو موسسه ی ملی بهداشت عمومی در دانشگاه جنوب دانمارک واقع در کپنهاگ انجام شد نشان داد “کسانی معتاد به الکل هستند نسبت به افراد معمولی ۷۳ درصد بیشتر در معرض عفونت بعد از عمل و ۸۳۳ درصد بیشتر در معرض مشکلات تنفسی قرار می گیرند و همچنین  ۲۹ درصد بیشتر احتمال دارد که در واحد مراقبت های ویژه بستری شوند” به این دلیل که الکل سیستم ایمنی بدن را به خطر انداخته و واکنشی که در اثر فشار به غدد درون ریز وارد می شود را افزایش می دهد و این باعث افزایش خطر خونریزی و ضعف فرآیند بهبود خواهد شد.

در مورد استفاده ی مواد غیر مجاز ،این خطرات حتی بالاتر هم خواهد بود به طوریکه عوارض جانبی سیگار و الکل در برابر آن ناچیز است .

 

فشار خون بالا و اثرات آن بر سلامتی قبل از جراحی زیبایی بینی

در حالت کلی امکان انجام جراحی زیبایی بینی حتی با وجود فشار خون بالا نیز وجود دارد، به خصوص در موارد اضطراری .برای کنترل ضربان قلب و فشار خون در حین جراحی داروهایی وجود دارد که بسیار سریع و موثر است. با این حال برای عمل زیبایی بینی ممکن است به شما توصیه شود که فشار خونتان را تا آنجایی که ممکن است در وضعیت متناسب قرار دهید.این کار عوارض احتمالی را در حین عمل زیبایی بینی کاهش می دهد.

اگر برای کنترل فشار خون دارو مصرف می کنید،در روز مشاوره دکتر خود را در این باره مطلع سازید.بدین وسیله دکتر شما می تواند تعیین کند که آیا این داروها بر روی جراحی و پروسه ی بهبود شما موثر است یا خیر . همین طور ممکن است داروهای جایگزین برای قبل از عمل زیبایی بینی و بعد از جراحی به شما پیشنهاد شود.

 

سلامتی قبل از عمل زیبایی بینی

بیماری های قلبی عروقی

اگر شما بیماری قلبی داشته باشید احتمال اینکه بعد از عمل زیبایی بینی به دچار انعقاد خون بشوید بیشتر است انعقاد خون می تواند منجر به انسداد جریان خون بشود . همچنین فرآیند بیهوشی وقتی قلب شما در وضعیت ایده آل قرار ندارد ممکن است دچار مشکل بشود.

با این حال ،اگرچه داشتن بیماری قلبی بی تاثیر بر سلامتی قبل از رظعمل زیبایی بینی نیست اما شما را به یک کاندید بد برای جراحی زیبایی بینی  و دیگر جراحی های زیبایی تبدیل نمی کند.دکترتان احتمالا از شما می خواهد قبل از اینکه اقدام به جراحی کنید یک مجوز از دکتر قلب و عروق خود بیاورید.داروهای شما هم در نظر گرفته خواهد شد.احتمالا به شما توصیه می شودد که قبل از روز جراحی از مصرف داروهایی که خون را رقیق می کند اجتناب کنید که البته این موضوع نیز باید با کسب مجوز از متخصص گوش و حلق و بینی باشد.

 

سلامتی قبل از عمل زیبایی بینی

دیابت

یکی از شرایط سلامتی قبل از عمل زیبایی بینی و دیگر جراحی های زیبایی نگرانی زیادی ایجاد می کند دیابت است و دلیل آن بالا بودن قند خون در افراد دیابتی است .هم دیابت نوع اول و هم دیابت نوع دوم با  نوروپاتی،مشکلات قلبی،مشکلات کلیوی و بهبود ضعیف زخم مرتبط می باشد به خصوص وقتی کنترل سطح گلوکز ضعیف باشد.

به طور کلی عمل زیبایی بینی می تواند برای دیابتی ها نیز انجام شود اما ممکن است برای تعیین و تضمین اینکه سطح گلوکز خون شما به خوبی کنترل می شود به خون زیادی نیاز باشد. به هر حال برای دیابت نوع  اول باید ترتیب خاصی انجام شود چون رژیم غذایی قبل از جراحی زیبایی بینی به منظور آمادگی بیشتر ممکن است تغییر کند همچنین نوع بیهوشی نیز ممکن است متفاوت باشد

 

سلامتی قبل از عمل زیبایی بینی

اختلالات تنفسی

جراحی زیبایی بینی کاربردی معمولا برای اصلاح مشکلات تنفسی بدون تغییر در ظاهر بینی انجام می شود.با این حال اگر شما از اختلالات تنفسی رنج می برید ،ممکن است نیاز باشد که آزمایش هایی قبل از جراحی زیبایی بینی منظور شود.این امر به دکتر شما کمک می کند که تشخیص دهد آیا شما کاندید خوبی برای جراحی زیبایی بینی هستید یا خیر زیرا هنگام بیهوشی مشکلات تنفسی می تواند برای شما مشکل ایجاد کند.

 

سلامتی قبل از جراحی زیبایی بینی

کم خونی

برای اشخاصی که از اختلالات خونریزی رنج می برند ممکن بررسی های گسترده ای نیاز باشد زیرا این امر می تواند خطراتی در حین جراحی زیبایی بینی و پس از جراحی برای بیمار ایجاد کند.بیماران مبتلا به هموفیلی که فاقد فاکتورهای انعقاد خون هست ممکن است در هنگام جراحی دچار خونریزی شوند که می تواند به مرگ منجر شود.از طرف دیگر بیماری های خونریزی دهنده (این بیماری بعد از جراحی زیبایی بینی باعث خونریزی زیر پوست خواهد شد اما خیلی خطرناک نیست) نیز ممکن است نیاز به درمان های اضافی برای شناسایی رگ های خونی و خالی کردن لخته ی خون داشته باشد.

جراحی زیبایی بینی هنوز هم می تواند با خیال راحت انجام شود ،اما با کمک پزشک هماتولوژیست یا به وسیله ی داروها و محصولات مورد نیاز.بنابراین اگر شما به صورت ارثی، دوران قاعدگی سنگین و خونریزی و  تورم بعد از عمل زیبایی بینی را داشته باشید(مانند خونریزی و تورم بعد از یک جراحی ساده مثل دندانپزشکی)،این مساله را با دکتر خود در جلسه ی مشاوره در میان بگذارید.

 

بیماری های عفونی

بیماری های عفونی مانند هپاتیت و HIV ممکن است باعث شود که کاندید خوبی برای عمل زیبایی بینی محسوب نشوید به این دلیل که می تواند به عفونت و بهبود ضعیف منجر شود.

با این حال اگر بیماری شما غیرفعال باشد ،جراحی منع نمی شود.متخصص عمل زیبایی بینی شما و تیم پزشکی اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری انجام می دهند.اگر شما بیماری هایی از این قبیل دارید ضروری است که به متخصص عمل زیبایی بینی خود اطلاع دهید یا اگر کمی از افشای این اطلاعات می ترسید ،نگران نباشید ،دکترها اطلاعات شما را محرمانه نگه می دارند.

 

کسانی که تحت بحران های شخصی قرار گرفته اند

به بیمارانی که تحت بحران های شخصی قرار گرفته اند قبل هر چیز توصیه می شود که ابتدا صبر کنند تا مشکلشان به طور کامل حل شود سپس برای عمل زیبایی بینی اقدام کنند هنگامی که شما برای جراحی زیبایی تصمیم نهایی خود را می گیرید و رضایت خود را به متخصص عمل زیبایی بینی تان اعلام می کنید باید در سلامت عقلی کامل باشید

 

بیماری روانی

ممکن است انجام جراحی های زیبایی برای افرادی که نشانه های بیماری های روانی یا اختلال روحی را از خود بروز می دهند مناسب نباشد.به افرادی که بیش از حد از خود ایراد می گیرند به عنوان مثال افراد لاغر که خود را چاق می پندارند و از این حالت رنج می برند یا افرادی که به دکترهای متعددی مراجعه می کنند تا کسی را پیدا کنند که عملی که می خواهند را برایشان انجام دهد توصیه می شود که ابتدا تحت درمان روحی و روانی قرار گیرند و سپس برای عمل زیبایی بینی اقدام کنند.

انجام جراحی های زیبایی اعم از لیفت صورت ،عمل زیبایی بینی و جراحی پلک نه تنها تاثیر شدید فیزیکی خواهد داشت بلکه به همان اندازه تاثیر روحی بر روی فرد خواهد گذاشت .به همین دلیل است که باید  خودتان را با اطلاعات مناسب درباره ی عملی که قرار است انجام دهید مجهز کنید هر چند که این اطلاعات کوچک و جزیی به نظر برسد.علاوه بر این پیدا کردن جراحی کهه تجربه ی وسیعی در انجام اینگونه عمل های جراحی داشته باشد یک امتیاز محسوب می شود.

مطالب مرتبط:

راینوپلاستی

رینوپلاستی

عمل بینی استخوانی

عمل بینی کج

عمل بینی گوشتی

انحراف تیغه بینی

جراحی زیبایی بینی گوشتی

جراحی زیبایی بینی گوشتی

بینی نوک پهن در جراحی زیبایی اصطلاحی است که به بینی هایی که در قسمت نیمه پایینی بینی دارای پوستی ضخیم و چربی زا هستند است اطلاق می شود. 

مشخصات بینی گوشتی برای جراحی زیبایی بینی

برخی مشخصات بینی های گوشتی عبارتند از :

پوست ضخیم و چرب نوک بینی

غضروف پهن و بزرگ جلوی بینی

بافت همبند زیاد در زیر پوست

غضروف های بزرگ و قطور پایینیِ کناری

بافت ضعیف غضروفی که معمولا حالت ارتجاعی دارد

 

نحوه عمل زیبایی بینی های گوشتی

در عمل زیبایی بینی های گوشتی مهمترین کار کاهش بافت از یک قسمت و افزودن بافت به قسمت دیگر است.

بافت افزودنی معمولا از غضروف تیغه ی بینی می باشد . در موارد خاص که تیغه ی بینی غضروف نداشته باشد ( مثلا  در اثر تصادف) ؛ از غضروف گوش ، بدون اینکه به ظاهر گوش صدمه ای وارد شود استفاده می شود .

به این ترتیب آنچه که از غضروف بینی کاسته می شود و یا به آن اضافه می گردد  باعث می شود که نوک بینی جمع تر شود و تقویت پایه ی بینی، سبب کشش نوک بینی و زیبایی و دوام عمل زیبایی بینی  می گردد.

 

عوارض عمل بینی گوشتی

مراجعه کنندگانی که مشکل اصلی آنها  بافت نرم زیاد و به خصوص پوست قطور می باشد، به این دلیل که تورم ناشی از عمل بینی برای شکل دهی  نهایی طولانی می شود، کار عمل عمل زیبایی بینی آنها کمی دقیق  تر و حساس تر است و به جراح مجرب و کار آمد تری نیاز دارد و هم جراح و هم بیمار باید کمی صبور باشند تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنند. این زمان گاهی تا سه سال هم گزارش شده است. البته لازم به ذکر است این تورم در بینی های گوشتی با آمپول های ضد التهاب بر طرف می شود .

 

چرا  عمل بینی گوشتی مشکل تر است ؟

کیفیت و ضخامت پوست یکی از عوامل تعیین کننده ی نتیجه ی نهایی عمل زیبایی بینی است. و همچنین یکی از مواردی است که به سختی می توان پیش بینی کرد. در عمل زیبایی بینی بیشترین کاری که انجام می  شود تغییر شکل غضروف و استخوان بینی است که اسکلت بندی بینی را می سازد. ما به روش های مختلف غضروف و استخوان بینی را تغییر می دهیم تا به شکل مورد نظر برسیم. در طول دوره ی بهبود هنگامی به نتیجه ی مورد نظر می رسیم که پوست و بافت نرم بینی به سمت چارچوب بینی منقبض شود . این فرآیند چند ماه طول می کشد. به همین دلیل است که شما نتیجه ی نهایی را تا هفته ها و یا ماه ها بعد از عمل زیبایی بینی نمی بینید زیرا پوست و بافت نرم متورم است .

 

پوست نازک در جراحی زیبایی بینی

ضخامت پوست بینی در اکثر افراد متوسط است. هر چه پوست نازک تر باشد سریع تر بهبود می یابد و بهتر منقبض می شود. بنابراین اکثر کسانی که دارای پوست خیلی نازک هستند باید انتظار داشته باشند که بسیاری از مشخصات چارچوب بینی شان نمایان شود. این امر مزایای خاص خودش را دارد اما ممکن است معایبی نیز داشته باشد. پوست نازک مشخصات بینی را به خوبی نمایش می دهد اما در عوض ایراد های خیلی کوچک را نیز نمایان می کند. این مساله زمانی ثابت می شود که پوست بینی شما نازک باشد و زیر آن یک غضروف برجسته ی بسیار قوی وجود داشته باشد. شما می توانید این حالت را در شخصی که کل غضروف نوک بینی او از زیر پوست نازکش برجسته و نمایان است به راحتی تشخیص دهید. در شرایط خاص که پوست خیلی نازک و اسکلت بندی خیلی قوی است می توان از یک لایه پوشاننده ی نازک بر روی اسکلت بندی بینی استفاده کرد تا ظاهر بینی صاف تر و برجستگی ها ملایم تر به نظر برسد.

 

پوست ضخیم در جراحی زیبایی بینی

از طرف دیگر پوست ضخیم هر گونه بی نظمی کوچک را به راحتی پنهان می کند. نمایان کردن مشخصات بینی در بینی های گوشتی بسیار مشکل است زیرا خطوط تیز و زاویه ها در زیر یک پوشش ضخیم به خوبی نمایان نمی شود. در این شرایط می توان غضروف نوک بینی را به وسیله پیوند غضروف بزرگ تر کرد. همچنین می توان بافت چربی را از زیر پوست به خصوص نوک بینی خارج کرد که البته این کار باید کاملا با احتیاط صورت بگیرد.

 

وقتی بینی نوک پهن را خیلی کوچک می کنیم چه می شود؟

یکی دیگر از مشکلات بینی نوک پهن وقتی پیش می آید که می خواهیم بینی را بیش از حد کوچک کنیم. پوست ضخیم تمایل ندارد بعد از جراحی زیبایی بینی  به آن سرعتی که ما می خواهیم منقبض شود. اگر نوک بینی یا  پل بینی خیلی کوچک شود، فضای بین اسکلت بندی بینی که کاهش داده شده است و پوست بینی بعد از مدتی توسط اسکار ( یا اصطلاحا گوشتت اضافی ) پر می شود. در نتیجه ی این جراحی بینی، بینی بیمار ممکن است تا حدی کوچک شود اما شکل آن طبیعی نیست و از نظر ساختاری نیز پشتبانی ضعیفی دارد. وقتی این اتفاق می افتد معمولا بیماران بعد از سپری شدن دوران بهبود احساس نارضایتی می کنند زیرا آنها به بینی کوچک خوش فرم می خواستند نه یک بینی کوچک بد برم. برای جلوگیری از این نتایج در این وضعیت معمولا توصیه می شود بینی بیمار کمی محافظه کارانه تر کوچک شود. پوست ضخیم به دلیل سنگینی، پشتیبانی ساختاری قوی تری می خواهد به همین دلیل باقی گذاشتن یک چارچوب قوی در این شرایط عاقلانه تر است. برای رسیدن به نتایج خوب و چشمگیر بهتر است بینی شما خیلی کوچک نشود اما در عوض شکل طبیعی تر و زیبا تری داشته باشد. گاهی اوقات هم می شود به وسیله تزریق استروئید و استفاده از چسب بینی در طولانی مدت به فروکش کردن ورم بینی کمک کرد تا نتیجه بهتری از جراحی زیبایی بینی حاصل شود. بیمارانی که بینی گوشتی دارند باید آگاه باشند که دوران بهبود آنها تا زمانی که ورم بینی به طور کامل فروکش کند از افراد دیگر طولانی تر خواهد بود و گاهی اوقات ممکن است تا ۲ سال و بیشتر هم طول بکشد.

 

چند تکنیک برای جراحی بینی گوشتی

برای اینکه عمل زیبایی بینی برای افرادی که بینی گوشتی دارند موثرتر واقع شود و مشخصات بینی بهتر نمایان شود تکنیک های جراحی خاصی می توان به کار برد که عبارتند از :

پیوند غضروف به نوک بینی و پل بینی. چون پوست ضخیم است برای اینکه مشخصات نوک بینی و پل بینی بهتر نمایان شود می تواند از پیوند غضروف استفاده کرد.

کاهش چربی در پوشش بافت نرم. نازک کردن دقیق و ماهرانه ی چربی های تشکیل دهنده ی بافت نرم ، به خصوص در نوک بینی می تواند به نمایان شدن مشخصات بینی کمک کند.

کاهش به اندازه و متناسب سایز کلی بینی. از آنجایی که پوست ضخیم به زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارد بهتر است از یک روش اندازه گیری برای کوچک کردن بینی استفاده شود .اگر هنگام عمل زیبایی بینی فاصله ی بین استخوان بندی بینی و پوست زیاد باشد احتمال به وجود آمدن اسکار یا گوشت اضافی وجود دارد و در نتیجه بینی بیمار، نافرم و ناخوش آیند خواهد شد.

پشتیبانی ساختاری بینی. پوست های ضخیم به دلیل سنگینی نیازمند اسکلت بندی قوی تری هستند بنابراین خوب است که بتوانیم تعادلی بین کوچک کردن بینی و حفظ اسکلت بندی بینی برقرار کنیم. وقتی که پوست بینی سر جای خود بر می گردد، داشتن یک چارچوب قوی باعث می شود سطح بینی بهتر صاف شود.

عمل زیبایی بینی برای همه ی انواع پوست یک جراحی مشکل است. با این حال عمل زیبایی بینی برای بینی ها گوشتی (پوست ضخیم) نیازمند سطح بالایی از تخصص و تجربه است. جراح باید درک خوبی از  میزان کوچک کردن بینی داشته باشد تا بتواند کیفیت نتایج را افزایش دهد.

 

آیا بینی من گوشتی است؟

به عنوان یک خبر خوب باید گفت یک جراح مجرب و متخصص زمانی که بینی شما را ارزیابی می کند می تواند به شما بگوید که بینی و پوست شما از چه نوعی است و چه نتیجه ای را باید از عمل زیبایی بینی  انتظار داشته باشید.

ضخامت پوست شما هنگام عمل زیبایی بینی هم باید ارزیابی شود و سپس تغییرات مورد نیاز برای چارچوب و اسکلت بندی بینی اعمال شود.

 مطالب مرتبط:

راینوپلاستی

رینوپلاستی

عمل بینی استخوانی

عمل بینی کج

عمل بینی گوشتی

انحراف تیغه بینی

روش های جراحی زیبایی بینی باز و بسته

روش های جراحی زیبایی بینی باز و بسته

شاید یکی از مهم ترین تصمیمات جراح هنگام مواجهه با بیماران ، انتخاب روش های جراحی زیبایی بینی باشد . در بین روش های جراحی زیبایی بینی دو روش به سادگی امکان پذیر است – اولین روش، روش باز   است که به طور موقت پوست بینی کنار زده می شود و می توانیم به اسکلت بینی دسترسی پیدا کنیم. از آنجایی که تقریبا تمام تغییرات مربوط به لبه ی بیرونی بینی،، نتیجه ی تغییرات مربوط به اسکلت بینی می باشد ، روش های جراحی زیبایی بینی و نحوه ی قرار گرفتن در برابر استخوان بینی که توسط این روش ایجاد شده است تاثیر مستقیم بر آسان شدن جراحی و کیفیت نتیجه ی نهایی جراحی زیبایی بینی خواهد داشت.

روش های جراحی زیبایی بینی

در جراحی زیبایی بینی به روش بسته ، همه ی برش های مربوط به جراحی در داخل بینی قرار داده می شوند . اگرچه برش های موازی تقریبا نیمی از پوشش سوراخ بینی را احاطه می کند اما هیچ بخشی از این برش از  خارج بینی دیده نمی شود و در واقع از زخم های خارجی اجتناب شده است. با وجود این ، چون برش های سوراخ چپ و راست بینی غیر متصل باقی می ماند ،تغییر مکان پوست بینی مشکل می باشد و کل جراحی بینی باید از طریق دهانه ی باریک ایجاد شده با دید محدود انجام شود . از آنجایی که دسترسی به چارچوب بینی نیاز به کششش شدید پوست بینی دارد ، اعوجاج غضروف بینی نیز اجتناب ناپذیر است. با وجود اینکه از زخم های قابل مشاهده اجتناب شده است اما چالش های مهم و محدودیت های فنی مربوط به عدمم نسبی دسترسی هنوز وجود دارد . بنابراین ، جراحی زیبایی بینی بسته در مقایسه با جراحی باز دسترسی کمتری در  ساختار داخل بینی به جراح می دهد. 

جراحی زیبایی بینی به روش باز

برخلاف عمل زیبایی بینی به روش بسته ، جراحی زیبایی بینی به روش باز از یک برش کوچک استفاده می کند که برش های سمت راست و چپ سوراخ بینی را به هم متصل می کند . در عوض بجای این ۴-۵  میلی متری که قابل مشاهده است پوست بینی به راحتی می تواند به سمت بالا تا شود (مانند بالا بردن کاپوت ماشین ) و دید آزادانه ای از قسمت پایین اسکلت بینیی بدست می آید . علاوه بر دید مستقیم بر همه ی قسمت های چارچوب بینی، اعوجاج غضروف های بینی به حداقل می رسد و همه ی اجزا می توانند در جهت طبیعی و دست نخورده ی خود ارزیابی شوند.

اگرچه بسیاری از جنبه های یک بینی نازیبا می تواند به وسیله ی عمل زیبایی بینی بسته اصلاح شود اما به نظر من ریسک نسبتا کم زخمی که در زیر قسمت کلوملا ایجاد می شود به اثربخشی ، تطبیق و صحت بهبود در عمل زیبایی بینی باز می ارزد. با این وجود بسیاری از جراحان بینی در جراحی بسته بسیار ماهر هستند به خصوص در بیمارانی با آناتومی بینی نسبتا ساده . عمل زیبایی بینی باز اغلب برای تغییرات اساسی استفاده می شود مانند اصلاح نافرمی های پیچیده در عمل زیبایی بینی برای لب های شکاف خورده ، بینی های پیچ خورده یا نافرمی هایی که بعد عمل زیبایی بینی ایجاد شده است و… 

در واقع بیشتر کارشناسان عمل زیبایی بینی ، برای بینی هایی که آناتومی پیچیده ای دارند از جراحی زیبایی باز استفاده می کنند . بسیاری از روش های عمل زیبایی بینی معاصر که اثر بخشی بیشتری دارند فقط از طریق جراحی زیبایی باز امکان پذیر خواهد بود . 

مزایا و معایب عمل زیبایی بینی به روش باز چیست ؟

برای عمل های خاصی مانند عمل زیبایی بینی های ترمیمی ، فرآیند جراحی فراتر از یک جراحی زیبایی بینی ساده است . با عمل زیبایی بینی به روش باز ، جراح فضای بازتری برای بررسی و دستکاری ساختار  بینی از جمله بافت اسکار (جای زخم) و موانع دیگر که ممکن است وجود داشته باشد دارد . 

اجازه ی ترمیم قابل توجهی را خواهد داد

از آنجایی که بیشتر ساختار داخلی بینی درگیر خواهد بود ترمیم بهتری به دست خواهد آمد . 

معایب عمل زیبایی بینی به روش باز

برشی که در عرض کلوملا ایجاد می شود جریان طبیعی خون را در پوست نوک بینی مختل می کند. مثل این است که سدی در پایه ی بینی قرار گرفته است و بهبود ورم بینی را به تعویق می اندازد به همین دلیل عمل زیبایی بینی به روش باز معمولا نیازمند دوره ی بهبود طولانی تری است تا نتایج نهایی نمایان شود . 

ایجاد یک برش خارجی

از آنجایی که یک برش بر روی پوست ایجاد می شود ، بخیه ها باید بعد از عمل زیبایی بینی از باز شوند و محل برش برای چند هفته قرمز یا صورتی خواهد بود ، البته این این قرمزی می تواند برای کوتاه مدت با کرم پودر و مواد آرایشی پوشیده شود. وقتی که جای زخم تقریبا بهبود یافته است هنوز از فاصله ی نزدیک کمی دیده می شود. 

مزایا و اشکالات عمل زیبایی بینی به روش بسته چیست ؟

از آنجایی که همه ی برش ها در سوراخ بینی ایجاد شده است هیچ نوع اثر خارجی از عمل زیبایی بینی تشخیص داده نمی شود .و این به این معنی است که بیمار در دوره ی بهبود با بخیه درگیر نخواهد بود . 

بهبود کوتاه مدت

چون پوست بین نوک بینی و بالای لب در عمل زیبایی بینی با روش بسته سالم باقی می ماند، در جریان خون و تجمع مایعات اختلال ایجاد نمی شود . به همین دلیل تورم ناشی از جراحی راحت تر تخلیه خواهد  شد و بیماران از دوران بهبود کوتاه تری بهره مند خواهند شد. 

معایب عمل زیبایی بینی با روش بسته

چون همه ی دسترسی در جراحی فقط از طریق یک برش کوچک ایجاد می شود جراح باید در این نوع عمل زیبایی بینی بسیار با تجربه و خبره باشد.

جراحی بسته برای روش های عمل زیبایی بینی مدرن محدودیت ایجاد می کند.

عمل زیبایی بینی با روش بسته برای صاف کردن استخوان و بینی هایی که نوک کوچکی دارند بسیار عالی می باشد اما عملی که پیچیدگی ها و ظریف کاری های بیشتری داشته باشد ممکن است از طریق جراحی  بسته قابل اصلاح نباشد و نیاز به عمل زیبایی بینی باز داشته باشد. 

چرا شکل برش در عمل زیبایی بینی باز به صورت زیگزاک است ؟

چرا نباید برش را صاف ایجاد کنیم؟ دلیل اصلی برای ایجاد یک برش پیچیده تر استتار آن برش است . یک برش نامنظم کمتر از یک برش صاف انگشت نما می شود.

 

مطالب مرتبط:

راینوپلاستی

رینوپلاستی

عمل بینی استخوانی

عمل بینی کج

عمل بینی گوشتی

انحراف تیغه بینی