متخصص عمل زیبایی بینی

عمل بینی تهران

متخصص عمل زیبایی بینی

عمل بینی تهران

درباره جراحی رینو پلاستیک یا جراحی زیبایی بینی لازمست چه اطلاعاتی داشته باشید؟

درباره جراحی رینو پلاستیک یا جراحی زیبایی بینی لازمست چه اطلاعاتی داشته باشید؟

جراحی های بسیاری برای زیبا شدن وجود دارد از جمله جراحی های تناسب اندام, گونه , جوانی پوست و بسیاری از جراحی های دیگر اما از میان این همیشه جراحی؛ جراحی زیبایی بینی اهمیت زیادی دارد این کار جراحی قبل از اینکه جنبه جراحی داشته باشد در واقع نوعی علم هنر است. درست است که جراح بینی قبل از اینکه در علم و هنر مهارتت داشته باشد بعنوان یک پزشکک  تبحر دارد

فاکتورهای پزشکی و روانی که باعث شده یک فرد سالم با میل خودش برای انجام یک جراحی مراجعه کند را به خوبی درک می‌کند ضمناً او مثل میکل آنژ یک مجسمه تراش است. میکل آنژ تکه سنگی در اختیار داشت و با چشم بصیرت اثر خود را در لابلای آن می‌دید .وی با تراشیدن قسمتهای زاید سنگ اثر خود را در معرض دید دیگران قرار داد. جراح زیبایی بینی نیز با درنظرگرفتن شکل مناسب بینی برای هر صورت خاص، با برداشتن قسمتهای اضافی و حالت دادن به قسمتهای باقیمانده سعی میکند اثر هنری خود را درر معرض دید قرار دهد. بدیهی است وی هیچگاه به بینی به طور منفرد نگاه نمیکند بلکه بینی را درکنار سایر اجزای صورت بیمارش می‌بیند. به عبارت بهتر نمی‌توان با در نظرر گرفتن یک بینی ایده ال به خلق آن پرداخت بلکه بهترین بینی نوعی است که با سایر اجزاء صورت هماهنگی داشته باشد.

تصور و انتظارات غیر واقع بینانه درمورد جراحی زیبایی بینی زیاد است. همیشه این امکان وجود ندارد که بافت انسان را به گونه ای تغییر داد تا آنچه بیمار دلش می‌خواهد حاصل شود. هدف جراح بینی این است که ظاهر بیمار را در طی اعمالی که به دقت برنامه ریزی شده اند زیباتر کند. اینکه او چگونه به این مهم دست می‌یابد به میزان زیادی بستگی به آموزش، تجربه، علم و مهارت او دارد و تمامی‌این فاکتورها بسیار متغیر هستند. همکاری بیمار و واکنش های ناخواسته نیز نقش بسیار اساسی در نتیجه نهایی یک جراحی زیبایی بینی دارد .جراح نمی‌تواند نتیجه نهایی عمل را تضمین کند بلکه قادر است تضمین کند که تمامی‌تلاش خود را برای حصول نتیجه بهتر بکارخواهدبرد .

هر متقاضی جراحی زیبایی بینی باید از حقایق زیرآگاه باشد:

۱ – هدف هر عمل زیبایی بینی بهبود بخشیدن به وضع ظاهری است نه رسیدن به زیبایی کامل و مطلق .

۲ – هر فردی که متقاضی عمل زیبایی بینی است ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله نوع پوست کاندید خوبی برای جراحی نباشد لذا جراحی بینی برای هرفرد متقاضی توصیه نمیشود .به طور مثال در بینی نوک پهن دست جراح در جمع کردن نوک بینی خیلی باز نیست .بینی نوک پهن به دماغی گفته میشود که پوست آن ضخیم و غضرو فهای نوکک بینی ضغیف است. غدد چربی پوست این بینی ها معمولا زیاد است و نفود این غدد در لابلای پوست باعث ضخیم شدن پوست شده است. جراح در طی عمل زیبایی بینی نمیتواند جنس پوست را تغییر دهد و عمده کارهائی که وی انجام میدهد بر روی غضروف و استخوان بینی است. لذا نوک بینی کسانی که بینی آنها گوشتی است بعد از عمل خیلی جمع نمیشود و ممکن است بعد از عمل زیبایی بینی، فرد عمل شده از جمع نشدن نوک بینی اش ناراضی باشد. پزشک ،ضمن بررسی کلیه جوانب ،در صورت لزوم در مورد وضعیت پوست فرد نیز به وی توضیح خواهد داد.لازم به ذکر است که اکثر افرادی که نوک بینی خیلی بزرگی دارند فکر میکنند بینی آنها بینی نوک پهن است در صورتیکه همانطورکه قبلا هم توضیح دادم اگر بزرگ بودن نوک بینی بدلیل ضخامت پوست باشد ما با محدودیت های فوق الذکر مواجهیم اما اگر بزرگی نوک بینی بدلیل بزرگ بودن غضروفهای نوک بینی باشد ،این بینی نوک پهن نیست و برای عمل بینی کردن مشکلی ندارد لذا اگر در مورد جنس پوست بینی خودتان و گوشتی بودن یا نبودن آن ابهامی‌ دارید توصیه میکنم حضوراا  مراجعه کنید تا از نزدیک بینی شما معاینه شود.

۳ – در بچه ها محدودیت های مشخصی وجود دارد که مانع از عمل زیبایی بینی قبل از بلوغ کامل می‌شود. اغلب دختران درپایان ۱۶سالگی و پسرها در پایان ۱۸ سالگی به بلوغ کامل رسیده اند و میتوانند تحت عمل زیبایی بینی قرار گیرند. اصلاح عیوب بینی دراین سن باعث میشود اعتمادبه نفس نوجوان در یک زمان طلایی از زندگی وی بیشتر شود و نباید فراموش کنیم که در این زمان است که نوجوان نه تنها خودش را می‌شناسد بلکه احتمالاً آینده اش را پایه ریزی خواهدکرد. از طرف دیگر امروزه تعداد قابل توجهی از متقاضیان عمل زیبایی بینی افراد بالای ۴۰ سال هستند. بسیاری از آنها اظهار می‌کنند که در زندگیشان از شکل بینی خودشان رضایت نداشته اند و در نهایت برای عمل زیبایی بینی مراجعه کرده اند. چنانچه وضعیت عمومی‌وسلامتی فرد خوب باشد هیچ وقت برای عمل زیبایی بینی دیر نیست. دراین مواردمعمولا رینوپلاستی همراه با سایراعمال زیبایی صورت مثل کشیدن پوست صورت و … .. به طور همزمان انجام می‌گیرد .

۴ – چنانچه بیمار مبتلا به انحراف بینی است باید همزمان با عمل زیبایی بینی و یا قبل از آن ، انحراف تیغه بینی وی اصلاح شود: میدانیم که دو حفره بینی توسط تیغه بینی ازیکدیگر جدا میشوند. ایده آل این است که این تیغه درخط وسط باشد ولی عملا تیغه بینی اکثر افراد درخط وسط نیست و اصطلاحاً مبتلا به انحراف تیغه بینی هستند. چنانچه این انحراف کم باشد و باعث انسداد راهه هوایی و عوارض ناشی از آن نشده باشد احتیاج به جراحی زیبایی بینی ندارد ولی در مواردی که مسئله ساز شده باشد باید با عمل جراحی اصلاح شود. باید توجه کنیم در کسانی که کاندید جراحی زیبایی بینی هستند و مبتلا به انحراف تیغه بینی ( هر چند مختصر ) نیز می‌باشند حتما باید این انحراف اصلاح شود چرا که بعد از جراحی زیبایی بینی معمولا سوراخها یا حفرات بینی کوچک می‌شوند لذا انحراف مختصر تیغ? بینی که قبل از عمل رینوپلاستی مشکلی را ایجادنکرده است میتواند بعد از جراحی زیبایی بینی باعث انسداد راه هوایی شود. پس برای اجتناب از انسداد بعدی بینی، چنانچه انحراف تیغه بینی نیز وجود داشته باشد حتما باید هنگام رینوپلاستی اصلاح گردد .

۵ – اگر چنانچه به هر دلیلی انسداد بینی داشته باشیم مثل بزرگی شاخک های داخل بینی و یا پولیپ بینی باید به طور همزمان با جراحی زیبایی بینی عوامل انسداد بینی را نیز برطرف کرد .

۶ – لیزر در بسیاری از اعمال جراحی کاربرد مهمی‌دارد اما در عمل زیبائی بینی کاربردی ندارد و فقط برای برش اولیه به جای تیغ جراحی میتوان از برش لیزری استفاده کرد اما برش لیزری هیچ ارجحیتی از نظر درد بعد از عمل یا نتیجه بعد از جراحی زیبایی بینی و یا جای بخیه و … بر تیغ جراحی ندارد.

۷– جراحی زیبایی بینی باعث بهبود و یا تشدید علائم حساسیت بینی نمیشود. مبتلایان به آلرژی بینی هم میتوانند تحت عمل جراحی قرار گیرند اما لازم است این افراد از قبل از جراحی زیبایی بینی تا مدتی بعد از عمل تحت درمان با داروهای ضد حساسیت قرار گیرند .

۸- عمل زیبایی بینی روی دید و حالت چشم اثری ندارد اما از آنجائیکه تا مدتی بعد از عمل نمیتوانید از عینک استفاده کنید ،اگر تصمیم دارید لیزیک هم انجام دهید بهتر است ابتدا عمل لیزیک چشم را انجام دهید تا بعد از عمل زیبایی بینی نیاز به عینک نداشته باشید.جراحی بینی روی دید و حالت چشم اثری ندارد اما از آنجائیکه تا مدتی بعد از عمل زیبایی بینی نمیتوانید از عینک استفاده کنید ،اگر تصمیم دارید لیزیک هم انجام دهید بهتر است ابتدا عمل لیزیک چشم را انجام دهید تا بعد از عمل زیبایی بینی نیاز به عینک نداشته باشید.

۹ – وجود پلاکهای ارتودنسی مانعی برای عمل زیبایی بینی نیست و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
۱۰ – با توجه به اینکه امروزه در مراکز جراحی بینی خصوصی کمتر از هالوتان وسایر گازهای بیهوشی دهنده استنشاقی استفادهه میشود و داروهای جدید بیهوشی اثرات کبدی یا ندارند و یا اگر هم داشته باشند این تاثیر اندک است، لذا چنانچه در گذشته نزدیکیی بیهوشی داشته اید، ضرورتی ندارد که از بیهوشی قبلی شما زمان زیادی گذشته باشد.

روش باز و بسته
۱۱. برای انجام عمل زیبایی بینی دو تکنیک یا روش به نامهای روش باز و روش بسته وجود دارد. بعضی از جراحان روش بسته را و بعضی دیگر روش باز را ترجیح میدهند اما به طور کلی طرفداران عمل بینی باز در حال افزایش هستند. استفاده کردن یک جراح ازز یک روش باز یا بسته فی نفسه امتیاز و یا اشکالی را متوجه وی نمیکند بلکه مهم این است که نتیجه نهائی مطلوب باشد. مواردیی وجود دارد که غالب پزشکان روش باز را ترجیح میدهند که در این رابطه میتوان از موارد زیر نام برد : عمل ترمیمی بینی، عمل بر روی بینی ای که در اثر تصادف قبلی دفرمه شده باشد، عمل زیبایی بینی وقتی که با انحراف بینی شدیدی همراه باشد که شکل ظاهری را هم کاملا کج کرده باشد .
تنها تفاوت روش باز با روش بسته در این است که در روش باز علاوه بر خط برشی که در روش بسته بکار میرود ، برش کوچکی نیز روی پوست کلوملا داده میشود. کلوملا همان قسمت میانی بین دو سوراخ بینی است که بطور معمول پائین تر از پره های بینی قرار میگیرد.شما میتوانید در عکس بالا محل این برش را که با مارکر مشخص شده است را مشاهده کنید. این برش این امکان را فراهم میکند که بتوان پوست بینی را بلند کرد و تمامی‌ساختمانهای اصلی بینی که شامل قسمت استخوانی، قسمت غضروفی و بافت نرم است را دقیقا مشاهده کرد و عمل جراحی بینی را زیر دید مستقیم انجام داد. محل جوش خوردن بخیه های این برشش باقی نمیماند و جای نگرانی ندارد. نکته ای که لازم به یاددآوری است اینکه برش خوردن یا برش نخوردن گوشه های بینی یاا اصطلاحا پره های بینی ارتباطی به روش باز یا بسته ندارد بلکه به اندازه سوراخ های بینی و پره های بینی بستگی دارد یعنی اینکه اگر سوراخهای بینی بزرگ باشند و لازم باشد که کوچک تر و جمع تر شوند هیچ راهی به جز برش خوردن کناره های ( پره های ) بینی نیست حتی اگر عمل زیبایی بینی به طریقه بسته باشد.

مزایای روش بسته :
* زمان عمل زیبایی بینی در این روش حدود یک ربع کمتر از روش باز است.
* روی پوست کلوملا برشی وجود ندارد .
* در این روش ورم نوک بینی کمتر ازروش باز است لذا ورم زودتر برطرف میشود.

مزایای روش باز:
عمل زیبایی بینی زیر دید مستقیم انجام میشود لذا احتمال غیر قرینگی کمتر میشود.
* قدرت مانور جراح و فضا برای کار کردن وی بیشتر است.

۱۲- در طی عمل زیبایی بینی اشکالات مختلف بینی را می‌توان برطرف کرد که برای مثال به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:
* بزرگ بودن اندازه بینی
* قوزدار بودن بینی
* افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه بینی و لب
* پهن بودن بینی
* بزرگ بودن سوراخ های بینی
* جعبه ای شکل بودن نوک بینی
* زیاد بودن فاصله نوک بینی تا صورت
* دررفتگی تیغه بینی وغیرقرینه بودن بینی
* دو شاخه بودن نوک بینی
* دماغ زین اسبی متعاقب ضربه های قبلی و یا عمل جراحی انحراف تیغه بینی
* دفورمیتی های بعداز عمل زیبایی بینی

مراحل اقدام عملی برای عمل زیبایی بینی
شما روز عمل درحالت ناشتا یک ساعت قبل از عمل در مرکز جراحی بینی حاضر خواهید شد. زمان عمل حدود یکساعت و نیمم خواهد بود که از یک ربع قبل از عمل زیبایی بینی تا یک ربع بعد از عمل همکاران بیهوشی بطور مستقیم ازشما مراقبت می‌کنند و بعد از آن هم حدود نیم ساعت در ریکاوری از شما دقیقا مراقبت خواهد شد. پس حدوداً از وقتی که وارد اطاق عمل می‌شوید تا وقتی که مجدداَ به بخش برمیگردید حدود دو ساعت و نیم به طول می‌انجامد .
در مورد نوع بیهوشی حتی الامکان نظر شما لحاظ خواهد شد. بیهوشی کامل و نیمه بیهوشی هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را داراست. اما به طور کلی و با توجه به سالها تجربه، ما بیهوشی کامل را بر نیمه بیهوشی ترجیح میدهیم چرا که در بیهوشی کامل امکان کنترل فشار خون بیمار بیشتر است ،بیمار راحتتر است، متخصص بیهوشی بهتر و راحتتر میتواند از بیمار مراقبت کند و در حین عمل زیبایی بینی ترشحات وارد حلق و ریه بیمار نمیشود و لذا جراح نیز راحتتر است و نهایتا اینکه سرفه بعد از عمل زیبایی بینی در بیهوشی کامل کمتر است. البته در موارد معدودی نیمه بیهوشی ( که اصطلاحا بی حسی موضعی گفته میشود ) بر بیهوشی عمومی ‌ارجح است مثلا در بیمارانی که مشکلات زمینه ای مثل ناراحتی‌های قلبی عروقی و یا اختلالاتی دارند که بیهوشی کامل برای آنان به صلاح نیست و یا در بیمارانیکه نگران بی‌هوشی کامل هستند میتوان عمل زیبایی بینی را تحت نیمه بیهوشی انجام داد که در این روش نیز متخصص بیهوشی از ابتدای عمل بینی تا انتهای آن از بیمار مراقبت میکند و باا دادن داروهای ضد درد، آرامبخش و خواب‌آور امکان یک عمل کاملا بدون درد را فراهم مینماید .
حدود شش ساعت بعد از برگشتن به بخش از مرکز جراحی مرخص می‌شوید. البته چنانچه خود شما مایل باشید میتوانید صبح روز بعد از جراحی زیبایی بینی، مرکز جراحی را ترک نمایید.

مراقبت‌های بعد از جراحی زیبایی بینی :
۱ – حدوداً تا ۵ ساعت بعد از جراحی زیبایی بینی نباید چیزی میل کنید چرا که به دلیل داروهای بیهوشی حرکات معده و روده شما کند است و چنانچه شما چیزی میل کنید باعث بروز حالت تهوع و استفراغ می‌شود. حدوداً ۵ ساعت بعد از جراحی زیبایی بینی ابتدا کمی‌آب می‌آشامید اگر چنانچه مشکلی نداشتید یک ربع بعد مختصری آب میوه خواهید آشامید و بعداز آن میتوانید از غذاهای نرم استفاده کنید و از روز سوم به بعد هر چه خواستید میتوانید میل کنید .

۲ – باید تا ۲۴ ساعت از کمپرس سرد استفاده کنید. تا وقتی که در مرکز جراحی بینی بستری هستید پرستارها این کار را انجام خواهند داد. وقتی به منزل مراجعه کردید خودتان چند تکه یخ راخرد کرده و داخل کیسه فریزر ریخته و روی صورت، گونه‌ها و لب بالاا قرار دهید. این کار باعث می‌شود ورم و کبودی شما به حداقل برسد .

۳ – دراز کشیدن بعد از جراحی زیبایی بینی باعث تورم بینی شما میشود لذا سعی کنید بعد از عمل فقط در حد معمول دراز بکشید .

۴ – از روز سوم به بعد کارهای سبک مثل کارهای سبک منزل, کارهای اداری, کار با کامپیوتر و … .. بلامانع است.

۵ – بعد از جراحی زیبایی بینی، به هر دلیلی درد داشتید اعم از اینکه ارتباطی به عمل شما داشته باشد و یا خیر فقط از استامینوفن ساده یا کدئینه به عنوان مسکن استفاده نمایید و از خوردن داروهایی مثل بروفن، ایندومتاسین، آسپرین و …. اجتناب کنید .

۶-درد، کبودی و خونریزی بعد از عمل بینی به فاکتورهای متعددی وابسته است. یکی دو روز اول ممکن است بیماران کمی‌کبودی داشته باشند ولی معمولا تا روز برداشتن گچ بینی که حدود روز ششم بعد از جراحی زیبایی بینی است کبودی برطرف شده است.

۷ – بعد از جراحی زیبایی بینی، زیر بینی شما گاز کوچکی گذاشته می‌شود که چنانچه خونابه‌ای از بینی شما خارج شود توسط این گاز جذب شود. بهتر است که این پانسمان را شما تعویض نکنید .

۸ – تا وقتیکه گچ را برنداشته‌ اید باید از لباسهایی استفاده کنید که از جلو توسط دگمه یا زیپ باز میشوند و برای پوشیدن آن لازم نباشداز روی سرکشیده شوند.

۹– مادامی‌که گچ روی بینی شما قرار دارد میتوانید از عینک استفاده کنید اما بعد از برداشتن گچ باید تا ۶ هفته به نحوی از عینک استفاده کنید که وزن آن روی بینی شما نباشد بدین منظور میتوانید وسط عینک را با چسب به پیشانی خودبچسباند .

۱۰– یک هفته بعد از جراحی زیبایی بینی جهت برداشتن قالب روی بینی که اصطلاحاً به آن گچ طبی گفته میشود به مطب مراجعه خواهید کرد. باید مراقب باشید درطی این مدت پانسمان روی بینی شما خیس نشود لذا برای استحمام باید به وسیله دوش دستی از گردن به پایین را بشویید و بعد بخوابید تا شخص دیگری موهای شما را بشوید بدون اینکه پانسمان شما خیس شود .

۱۱ – تا سه هفته بعد از برداشتن قالب روی بینی ( گچ طبی ) حدودا هر ۵ روز یکبار برای تعویض چسب به مطب مراجعه خواهید کرد.
۱۲– شنا یا فعالیتهایی که احتیاج به فعالیت زیاد دارد تا دو هفته ممنوع است. شیرجه و اسکی تا دو ماه مجاز نیست. ورزش هایی که احتمال تصادم در آنها وجوددارند تا ۴ ماه نباید انجام شود .

مطالب مرتبط:

راینوپلاستی

رینوپلاستی

عمل بینی استخوانی

عمل بینی کج

عمل بینی گوشتی

انحراف تیغه بینی

تفاوتهای عمل جراحی ترمیمی بینی با جراحی اولیه بینی

تفاوتهای عمل جراحی ترمیمی بینی با جراحی اولیه بینی

باید بدانیم که در کل تفاوت های بسیار اساسی بین این دو وجود دارد. عمل زیبایی بینی بر اساس نظر اکثر بزرگان جراحی پلاستیک سخت ترین عمل زیبایی محسوب می شود و خودتان می توانید حدس بزنید که وقتی صحبت از عمل های بعدی رویی بینی می شود این درجه سختی چقدر بیشتر می شود.

مهمترین تفاوت در روحیات و احساسات بیمار است.

فردی که قرار است برای اولین بار تحت عمل زیبایی بینی قرار بگیرد با کلی امید و آرزو برای بهتر شدن ظاهرش با رضایت کامل به این عمل تن می دهد ، در حالیکه افرادی که قرار است برای بار دوم، سوم و… عمل زیبایی بینی شوند دوره ای طولانی از استرس ،اشکال در تنفس در صورت وجود ، نگرانی از نظرات و انتقادات اطرافیان ، کاهش اعتماد به نفس ، بحث و جدل با جراح اول وجستجو برای اصلاح آنرا سپری کرده اند و بعبارت ساده تر از سر اجبار و نه با رضایت شخصی عمل می شوند.یادمان باشد که این مسئله مهمترین جنبه عمل مجدد است و نیازمند تعامل همه جانبه بین جراح و بیمار است.

در مورد تفاوت های تکنیکی و خود عمل زیبایی بینی هم می توان به اختصار اشاره کرد که:

۱- عمل زیبایی بینی ودستکاری بافتی در بینی که یک بار یا بیشتر عمل شده است بسیار سخت تر و پیچیده تر از عمل اولیه است .

جراح باید ساختمان بهم ریخته شده بینی در عمل زیبایی بینی اول را بازسازی کندو با ایجاد کمترین آسیب از تشدید تشکیل بافت اسکاردر بینی جلوگیری نماید.از طرفی باید مراقب باز ماندن یا بازسازی راه هویی بینی باشد.

۲- عمل دوم معمولا زمان بیشتری از عمل زیبایی بینی اول می گیرد.

۳- نیاز به دستکاری بیشتر،مدت زمان طولانی تر جراحی زیبایی بینی و حضور بافت آسیب دیده قبلی معمولا” مساوی با زمان بهبودی پس از عمل طولانی تر خواهد بود که در مورد پوست های نازک تا ۶-۱۲ ماه و در مورد پوستهای کلفت ممکن است تا ۲۲ سال زمان ببرد.

۴- حتی در صورت انجام مناسب جراحی زیبایی بینی، عواملی وجود دارند که بر نتیجه‌ی نهایی اثرات منفی دارند.

غیر قابل پیش بینی تربودن میزان تشکیل بافت اسکاردر روند ترمیم بینی پس از عمل ترمیمی بینی، جذب غیرهمگون گرافت های بکار رفته، جابه‌جاشدن گرافت های غضروفی بکار رفته و ورم طولانی مدت ، همگی می‌توانند مانع دستیابی به نتیجه‌ دلخواه شوند

امیدواریم شما که در حال خواندن این مطلب هستید هنوز جراحی زیبایی بینی نشده باشید تا به اهمیت موضوع پی برده و با بررسی مجدد انتظارات تان از عمل و جستجوی کافی برای انتخاب جراح بینی مناسب از این مشکلات پیشگیری نمایید

ولی اگر متاسفانه کاندید عمل ترمیمی بینی شده اید ، با کنترل احساسات وعلم کامل به آنچه در برابرتان قرار دارد بهترین انتخاب را نمایید.

بطور کلی اگر عمل ترمیمی بینی در بیمار با انتظارات معقول و بوسیله بهترین متخصص عمل بینی انجام شود در بسیاری از موارد  با رضایتمندی طرفین همراه خواهد بود.

 

مطالب مرتبط:

راینوپلاستی

رینوپلاستی

عمل بینی استخوانی

عمل بینی کج

عمل بینی گوشتی

انحراف تیغه بینی

عوارض عمل جراحی زیبایی بینی

عوارض عمل جراحی زیبایی بینی

عوارض جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) یکی از سؤالاتی است که ذهن متقاضیان عمل جراحی زیبایی بینی را مشغول کرده است. آنها می پرسند آیا عمل بینی عوارض دارد؟ عوارض عمل زیبایی بینی چیست؟ عوارض دراز مدت آن چیست؟ معایب آنن چیست؟ خطرات و مضرات آن چیست؟ پزشک متخصص این جراحی باید با توجه به شرایط و سابقه شما به این سؤالات درر خصوص عوارض عمل زیبایی بینی پاسخ دهد. مقاله ی حاضر نیز سعی دارد که تا حد امکان به این  سؤالات پاسخ داده و ابهامات را برای متقاضیان این عمل از بین ببرد.

ایمنی عمل زیبایی بینی

هر عمل زیبایی بینی، حتی اگر به دقت و توسط ماهرترین جراحان انجام شود، ممکن است عوارض جانبی و عواقبی به دنبال داشته باشد. اگر درخواست‌کنندگان عمل سابقه هیچ گونه بیماری داخلی نداشته باشند و غضروف، استخوان، بافت و پوست‌شان در شرایط نرمال باشد، عوارض جانبی عمل زیبایی بینی، با توجه به تبحر جراح، جزیی و حتی قابل چشم‌پوشی خواهد بود.در هر حال پس از این عمل انتظار بروز دو گونه از عوارض می‌رود که به صورت عوارض جانبی کارکردی و زیبایی‌شناختی دسته‌بندی می‌شوند.

گرفتگی داخل بینی، انحراف تیغه میانی بینی، تنگی مجرای تحتانی بینی، تنگی مجرای فوقانی بینی، بزرگی پره هایبینی و آسیب دیدن مجرای اشکی از جمله عوارض عمل زیبایی بینی هستند.

عوارض جانبی زیبایی‌شناختی

بینی زینی شکل، در محل تلاقی غضروف ـ استخوان، آسیب دیدن پوست بینی، باریک شدن بیش از حد نوک بینی، بالا رفتن بیش از حد نوک بینی، سوراخ‌های بینی بسیار کوچک، افزایش یا کاهش تیغه میانی بینی.

عوارض جانبی کارکردی

عوارض جانبی کارکردی به اختلال‌های تنفسی وانسدادهای بینی اشاره دارد که عبارت‌اند از چهار مورد:

  • گرفتگی داخل بینی
  • چسبیدن بافت‌های بینی در نتیجه‌ی بی‌دقتی در زمان ترمیم برش‌ها و زخم‌های حاصل از عمل زیبایی بینی.

انحراف تیغه میانی بینی

این عارضه زمانی پیش می‌آید که جراح انحراف تیغه میانی بینی را اصلاح نکند. با توجه به این که ۱۳% حجم بینی در نتیجه عمل جراحی زیبایی کاهش می‌یابد، اگر تیغه انحراف یافته از پیش، قبل از عمل زیبایی بینی اصلاح نشود به انسداد بینی خواهد انجامید.

تنگی مجرای تحتانی بینی

اگر اندازه برآمدگی طبیعی نوک بینی بیش از حد کاهش داده شود این عارضه بروز می‌یابد. اگر به ترمیم این گذرگاه توجه کافی مبذول نشود، به احتمال زیاد تنگی مجرا اتفاق خواهد افتاد.

تنگی مجرای تحتانی بینی

اگر اندازه سوراخ‌های بینی و حفره‌ها بیش از اندازه کاهش داده شود، این عارضه بروز می‌یابد. متأسفانه عمل ترمیمی بینی برای این گذرگاه بسیار مشکل است.

بزرگی پره های بینی

شاخک‌های داخلی بینی آن دسته از بیمارانی که به حساسیت‌ها یا التهاب‌های داخلی بینی مبتلا هستند، ممکن است رشد بیش از اندازه داشته باشند که اگر در طول عمل اصلاح نگردند و کوچک نشوند، تنگ شدن مجرای عبور هوا از بینی را به دنبال خواهد داشت.

آسیب دیدن مجرای اشکی

این عارضه به رغم نادر بودن در مواردی بروز می‌یابد که جراح تلاش می‌کند تا عرض بینی را کاهش دهد. در هر حال، اگر مجرای اشکی آسیب ببیند، اشک از یک چشم بیمار برای مدتی طولانی جاری خواهد بود.

عوارض زیبایی‌ شناختی

عوارض زیبایی‌شناختی به اثرات منفی احتمالی حاصل از عمل زیبایی بینی و خارج شدن آن از حالت طبیعی اشاره دارد.

بینی زینی شکل

در نتیجه کوچک کردن بیش از اندازه قوز پشتی بینی بروز می‌یابد. علت آن می‌تواند پافشاری بیمار برای داشتن انحنای پشت بینی یا برآورد نادرست جراح باشد.

شکل‌های هشتی در محل تلاقی غضروف ـ استخوان: در نتیجه کوچک کردن بیش از اندازه برآمدگی طبیعی نوک بینی، به نظر خواهد رسید که استخوان بینی از غضروف بینی جدا شده و بینی به دو قسمت تقسیم شده است. به علاوه احتمال دارد بیمار دچار مشکلات تنفسی شود.
آسیب دیدن پوست بینی

ممکن است پوست بینی در طول عمل آسیب ببیند، به رنگ سیاه درآید یا حتی تخریب شود. این عارضه بدترین پیامد عمل زیبایی بینی است که ترمیم‌اش نیز بسیار دشوار است. در استفاده از مواد مصنوعی (پروتز) در پیوند بافت بینی احتمال صدمه دیدن پوست بینی وجود دارد. خوشبختانه درصد بروز این عارضه بسیار پایین است.

نوک بسیار باریک بینی

معمولاً جراح بینی تحت فشار بیماران و درخواست و اصرار بیش از حد آنان برای داشتن بینی کوچک، نوک بینی را بسیار باریک می‌کند. این عمل نه تنها زیبایی بینی را بهبود نمی‌بخشد، بلکه آن را بدمنظر می‌سازد و انجام عمل زیبایی بینی بر روی آن وو  مصنوعی بودن‌اش را به چشم اکثر اطرافیان هویدا می‌سازد.

بالا رفتن بیش از اندازه نوک بینی

بالا بودن نوک بینی جذابیت فرد را افزایش می‌دهد، اما به شرطی که از حد متعارفی بالاتر نرود و بینی را بد منظر و "خوکی" شکل نسازد. رعایت این حد یکی از ظرافت‌ها و حساسیت‌های جراحی است و به مهارت جراح نیاز دارد.

کوچک شدن بیش از اندازه پره‌های بینی

کوچک کردن اندازه پره‌های بینی برای متقاضیانی با پوست بینی‌ ضخیم یا بینی نوک پهن و آن دسته از افرادی که پره‌های بینی‌شان از حد متعارف بزرگ‌تر است، زیبایی و جذابیت را به ارمغان خواهد آورد. با این وجود، کوچک کردن بیش از اندازه پره‌هایی بینی نتیجه عکس و نامطلوب به بار خواهد آورد و تنگی مجرای عبور هوا را در پی خواهد داشت.

کاهش یا افزایش تیغه میانی بینی

اگر به حفظ توازن سوراخ‌های بینی و تیغه میانی توجه کافی نشود، تیغه تورفته یا پیش‌آمده به نظر خواهد رسید و چهره‌ را، به ویژه از نیمرخ، ناخوشایند جلوه خواهد داد.عوارض، عواقب، مضرات و خطرات جراحی زیبایی بینی را به اتفاق ملاحظه نمودیم. تأکید بر این نکته لازم است که این عوارض بسیار خفیف می باشند و تنها در صورتی که این عمل توسط بهترین متخصص عمل بینی انجامم نشود و یا پس از جراحی زیبایی بینی از زخم به درستی مراقبت به عمل نیاید می توانند نمایانگر شوند. در صورتی که این عوارض نمایان شد با نظر پزشک حداقل ظرف مدت یک سال بعد از اولین جراحی زیبایی بینی، می توان با عمل جراحی اصلاحی ثانویه ترمیم کرد.

مطالب مرتبط:

راینوپلاستی

رینوپلاستی

عمل بینی استخوانی

عمل بینی کج

عمل بینی گوشتی

انحراف تیغه بینی

سلامتی قبل از جراحی بینی ، در چه شرایطی نمی توان جراحی بینی انجام داد؟

سلامتی قبل از جراحی بینی ، در چه شرایطی نمی توان جراحی بینی انجام داد؟

سلامتی قبل از عمل زیبایی بینی چه تاثیری برای جراحی شما خواهد گذاشت ؟ آیا شما کاندید خوبی برای جراحی بینی هستید؟ قبل از اینکه برای جراحی زیبایی به مطب دکترتان بروید باید یادآوری شود برای اینکه یک کاندید خوب برای جراحی زیبایی بینی باشید سه معیار کلیدی مهم وجود دارد. چه شما جراحی لیفت صورت انجام بدهید و چه هر جراحی زیبایی دیگر مانند عمل زیبایی بینی یا جراحی پلک ،باید درک خوبی از ریسک های موجود در جراحی داشته باشید،همچنین انتظارات شما از عمل زیبایی بینی باید واقع بینانه بوده و بالاترین درجه از سلامتی قبل از عمل زیبایی بینی را داشته باشید.

این دقیقا همان جایی است که جلسه ی مشاوره یکی از جنبه های حیاتی جراحی های زیبایی خواهد شد و دکتر شما می تواند تعیین کند که آیا کاندید خوبی برای جراحی زیبایی بینی هستید یا خیر. اکثر دکترها از شما درخواست می کنند که آزمایش هایی قبل از جراحی زیبایی بینی برای پیدا کردن وضعیت سلامتی انجام دهید ممکن است حتی خودتان هم از آن آگاهی نداشته باشید.وضعیت سلامتی قبل از جراحی زیبایی بینی اگر  وخیم باشد می تواند شما را از انجام عمل جراحی بینی منع کند یا یک بهبود ضعیف را نتیجه  دهد.اگر این وضعیت حین جلسه ی مشاوره یا در آزمایشات رخ دهد باید جراحی زیبایی بینی را به تعویق انداخت به طور کلی کنسل کرد.

سیگار کشیدن دشمن سلامتی قبل از جراحی زیبایی بینی

انتخاب شیوه ی زندگی ناسالم می تواند راه رسیدن به یک جراحی زیبایی بینی موفق را مسدود می کند.بدون در نظر گرفتن نوع جراحی ،سیگار کشیدن اثر نامطلوبی بر روی بدن شما و سلامتی قبل از جراحی زیبایی بینی و بعد از عمل جراحی خواهد داشت.به همین دلیل  جراحان معمولا افراد سیگاری را جراحی نمی کنند و به آنها توصیه می کنند که هفته ها قبل از جراحی از سیگار کشیدن اجتناب کنند.حتی برای اطمینان از یک بهبود مناسب لازم است تا مدت زیادی بعد از عمل زیبایی بینی نیز از سیگار کشیدن اجتناب شود.

دود سیگار حاوی کربن مونو اکسید است.این ماده به شدت توانایی سلول های قرمز را برای حمل اکسیژن در بدن کاهش می دهد به خصوص بهبود بافت ها را ضعیف کرده و راه مبارزه با عفونت را مسدود می کند.علاوه بر آن سیگار کشیدن منجر به تنگ شدن عروق خونی شده و همچنین خطر بزرگ شدن قلب و مشکلات تنفسی را افزایش می دهد.

مصرف مواد و الکل

یکی دیگر از شیوه های ناسالم زندگی که می تواند شما از داشتن جراحی های زیبایی منع کند و همچنین بر سلامتی قبل از عمل زیبایی بینی اثر بگذارد مصرف مواد و الکل است . توصیه می شود که چند هفته قبل از انجام هر گونه عمل زیبایی بینی از مصرف الکل و مواد غیر مجاز همانند سیگار اجتناب شود.در مقاله ی رویترز ۲۰۱۳ ،مطالعه ای که توسط ماریا الیاسن عضو موسسه ی ملی بهداشت عمومی در دانشگاه جنوب دانمارک واقع در کپنهاگ انجام شد نشان داد “کسانی معتاد به الکل هستند نسبت به افراد معمولی ۷۳ درصد بیشتر در معرض عفونت بعد از عمل و ۸۳ درصد بیشتر در معرض مشکلات تنفسی قرار می گیرند و همچنین  ۲۹ درصد بیشتر احتمال دارد که در واحد مراقبت های ویژه بستری شوند” به این دلیل که الکل سیستم ایمنی بدن را به خطر انداخته و واکنشی که در اثر فشار به غدد درون ریز وارد می شود را افزایش می دهد و این باعث افزایش خطر خونریزی و ضعف فرآیند بهبود خواهد شد.

در مورد استفاده ی مواد غیر مجاز ،این خطرات حتی بالاتر هم خواهد بود به طوریکه عوارض جانبی سیگار و الکل در برابر آن ناچیز است .

چاقی

اگر به شدت اضافه وزن دارید، دکترتان ممکن است به شما پیشنهاد دهد که وزن خود را کاهش دهید تا (ترجیحا) به وزن ایده آل خود برسید.این امر به ویژه برای عمل های جراحی که روی بدن انجام می شود مانند لیپوساکشن و فرم دادن به شکم که چربی های اضافه می تواند تنش بیشتری بر روی برش ها ایجاد کند ، اسکار ها را نمایان تر می کند.هرچند شما نتایج بهتر و ایمن تری خواهید گرفت. با این حال برای عمل هایی مانند عمل زیبایی بینی و جراحی پلک ممکن است کاهش وزن خیلی ضروی نباشد.

اما در حالت کلی ،کاهش وزن برای فرآیند بیهوشی که قبل از عمل زیبایی بینی انجام می شود ممکن است لازم باشد بنابراین داشتن وزن متعادل می تواند عوارض بیهوشی را کاهش دهد.

 

فشار خون بالا و اثرات آن بر سلامتی قبل از عمل زیبایی بینی

در حالت کلی امکان انجام عمل زیبایی بینی حتی با وجود فشار خون بالا نیز وجود دارد، به خصوص در موارد اضطراری .برای کنترل ضربان قلب و فشار خون در حین جراحی داروهایی وجود دارد که بسیار سریع و موثر است. با این حال برای جراحی زیبایی بینی ممکن است به شما توصیه شود که فشار خونتان را تا آنجایی که ممکن است در وضعیت متناسب قرار دهید.این کار عوارضض احتمالی را در حین جراحی کاهش می دهد.

اگر برای کنترل فشار خون دارو مصرف می کنید،در روز مشاوره دکتر خود را در این باره مطلع سازید.بدین وسیله دکتر شما می تواند تعیین کند که آیا این داروها بر روی جراحی و پروسه ی بهبود شما موثر است یا خیر . همین طور ممکن است داروهای جایگزین برای قبل از جراحی بینی و بعد از جراحی به شما پیشنهاد شود.

بیماری های قلبی عروقی

اگر شما بیماری قلبی داشته باشید احتمال اینکه بعد از عمل زیبایی بینی به دچار انعقاد خون بشوید بیشتر است انعقاد خون می تواند منجر به انسداد جریان خون بشود . همچنین فرآیند بیهوشی وقتی قلب شما در وضعیت ایده آل قرار ندارد ممکن است دچار مشکل بشود.

با این حال ،اگرچه داشتن بیماری قلبی بی تاثیر بر سلامتی قبل از عمل زیبایی بینی نیست اما شما را به یک کاندید بد برای جراحی بینی  و دیگر جراحی های زیبایی تبدیل نمی کند.دکترتان احتمالا از شما می خواهد قبل از اینکه اقدام به جراحی کنید یک مجوز از دکتر قلب و عروق خود بیاورید.داروهای شما هم در نظر گرفته خواهد شد.احتمالا به شما توصیه می شود که قبل از روز جراحی از مصرف داروهایی که خون را رقیق می کند اجتناب کنید که البته این موضوع نیز باید با کسب مجوز از دکترتان باشد.

دیابت

یکی از شرایط سلامتی قبل از عمل زیبایی بینی و دیگر جراحی های زیبایی نگرانی زیادی ایجاد می کند دیابت است و دلیل آن بالا بودن قند خون در افراد دیابتی است .هم دیابت نوع اول و هم دیابت نوع دوم با نوروپاتی،مشکلات قلبی،مشکلات کلیوی و بهبود  ضعیف زخم مرتبط می باشد به خصوص وقتی کنترل سطح گلوکز ضعیف باشد.

به طور کلی جراحی زیبایی بینی می تواند برای دیابتی ها نیز انجام شود اما ممکن است برای تعیین و تضمین اینکه سطح گلوکز خون شما به خوبی کنترل می شود به خون زیادی نیاز باشد. به هر حال برای دیابت نوع اول باید ترتیب خاصی انجام شود چون رژیم غذایی قبل از جراحی زیبایی بینی به منظور آمادگی بیشتر ممکن است تغییر کند همچنین نوع بیهوشی نیز ممکن است متفاوت باشد

اختلالات تنفسی

جراحی زیبایی بینی کاربردی معمولا برای اصلاح مشکلات تنفسی بدون تغییر در ظاهر بینی انجام می شود.با این حال اگر شما از اختلالات تنفسی رنج می برید ،ممکن است نیاز باشد که آزمایش هایی قبل از جراحی زیبایی بینی منظور شود.این امر به دکتر شما کمک می کند که تشخیص دهد آیا شما کاندید خوبی برای جراحی زیبایی بینی هستید یا خیر زیرا هنگام بیهوشی مشکلات تنفسی می تواند برای شما  مشکل ایجاد کند.

کم خونی

برای اشخاصی که از اختلالات خونریزی رنج می برند ممکن بررسی های گسترده ای نیاز باشد زیرا این امر می تواند خطراتی در حین جراحی و پس از جراحی بینی برای بیمار ایجاد کند.بیماران مبتلا به هموفیلی که فاقد فاکتورهای انعقاد خون هست ممکنن است در هنگام عمل زیبایی بینی دچار خونریزی شوند که می تواند به مرگ منجر شود.از طرف دیگر بیماری های خونریزی دهنده (این بیماری بعد از جراحی بینی باعث خونریزی زیر پوست خواهد شد اما خیلی خطرناک نیست) نیز ممکن است نیاز به درمانن  های اضافی برای شناسایی رگ های خونی و خالی کردن لخته ی خون داشته باشد.

عمل زیبایی بینی هنوز هم می تواند با خیال راحت انجام شود ،اما با کمک پزشک هماتولوژیست یا به وسیله ی داروها و محصولات مورد نیاز.بنابراین اگر شما به صورت ارثی، دوران قاعدگی سنگین و خونریزی و تورم بعد از عمل زیبایی بینی را داشته باشید(مانند خونریزی و تورم بعد از یک جراحی ساده مثل دندانپزشکی)،این مساله را با دکتر خود در جلسه ی مشاوره در میان بگذارید.

بیماری های عفونی

بیماری های عفونی مانند هپاتیت و HIV ممکن است باعث شود که کاندید خوبی برای عمل زیبایی بینی محسوب نشوید به این دلیل که می تواند به عفونت و بهبود ضعیف منجر شود.

با این حال اگر بیماری شما غیرفعال باشد ،جراحی منع نمی شود.دکتر شما و تیم پزشکی اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری انجام می دهند.اگر شما بیماری هایی از این قبیل دارید ضروری است که به دکتر خود اطلاع دهید یا اگر کمی از افشای این اطلاعات می ترسید ،نگران نباشید ،دکترها اطلاعات شما را محرمانه نگه می دارند.

کسانی که تحت بحران های شخصی قرار گرفته اند

به بیمارانی که تحت بحران های شخصی قرار گرفته اند قبل هر چیز توصیه می شود که ابتدا صبر کنند تا مشکلشان به طور کامل حل شود سپس برای عمل زیبایی بینی اقدام کنند هنگامی که شما برای جراحی زیبایی تصمیم نهایی خود را می گیرید و رضایت خود را به دکترتان اعلام می کنید باید در سلامت عقلی کامل باشید

بیماری روانی

ممکن است انجام جراحی های زیبایی برای افرادی که نشانه های بیماری های روانی یا اختلال روحی را از خود بروز می دهند مناسب نباشد.به افرادی که بیش از حد از خود ایراد می گیرند به عنوان مثال افراد لاغر که خود را چاق می پندارند و از این حالت رنج می برند یا افرادی که به دکترهای متعددی مراجعه می کنند تا کسی را پیدا کنند که عملی که می خواهند را برایشان انجام دهد توصیه می شود که ابتدا تحت درمان روحی و روانی قرار گیرند و سپس برای عمل زیبایی بینی اقدام کنند.

انجام جراحی های زیبایی اعم از لیفت صورت ،عمل زیبایی بینی و جراحی پلک نه تنها تاثیر شدید فیزیکی خواهد داشت بلکه به همان  اندازه تاثیر روحی بر روی فرد خواهد گذاشت .به همین دلیل است که باید خودتان را با اطلاعات مناسب درباره ی عملی که قرار است انجام دهید مجهز کنید هر چند که این اطلاعات کوچک و جزیی به نظر برسد.علاوه بر این پیدا کردن عمل زیبایی بینی که تجربه ی وسیعی در انجام اینگونه عمل های جراحی داشته باشد یک امتیاز محسوب می شود .

مطالب مرتبط:

راینوپلاستی

رینوپلاستی

عمل بینی استخوانی

عمل بینی کج

عمل بینی گوشتی

انحراف تیغه بینی

جراحی زیبایی بینی

جراحی بینی

جراحی بینی امروزه یکی از جراحی های زیبایی است که بسیار انجام می شود.اغلب خانم ها بیشتر از آقایان از این جراحی زیبایی استقبال می کنند زیرا خانم ها اهمیت بیشتری به زیبایی شان می دهند. با انجام جراحی بینی می بینید که تغییراتت بسیاری در ظاهر شما ایجاد می شود.جراحی بینی علاوه بر جنبه زیبایی می تواند اختلالات تنفسی که ناشی از ساختار بینیی شما می باشد را برطرف کند.نتیجه جراحی بینی بلند مدت است و شما باید در انتخاب متخصص یا جراح خود نهایت دقت بکنید. اماا برای اینکه بتوانید بهترین عمل جراحی را تجربه کنید نیاز است که قبل از اقدام برای انجام جراحی بینی در این زمینه اطلاعاتی را کسب نمایید و سپس تصمیم به انجام جراحی زیبایی بینی بگیرید.

انتخاب جراح بینی

اولین اقدامی که قبل از جراحی بینی نیاز است که انجام دهید انتخاب جراح بینی مناسب است. باید یک جراح بینی با تجربه ای را انتخاب کنید که بتوانید به بهترین نحو جراحی بینی تان را انجام دهد.برای شناخت جراح بینی مناسب می توانید به مطب وی رفته و با مشاهده ی بیماران وی و همچنین مشاوره با ایشان در این باره تصمیم بگیرید.

سن مناسب جراحی بینی

به دلیل استقبال بسیاری که از جراحی بینی می شود اغلب افراد مایلند هرچه زودتر این جراحی را انجام دهند اما بهتر است بدانید که خانم ها برای انجام جراحی بینی باید حداقل ۱۷ سال داشته باشند.آقایان نیز باید حداقل ۱۸ سال داشته باشند تا بتوانند جراحی بینی را انجام دهند.البته در برخی مواقع بنابر دلایلی ممکن است در سنین کمتر نیز این عمل انجام شود. اما اگر عمل جراحی بینی در سنین کم انجام شود به دلیل رشد غضروف ها ممکن است بینی به حالت اولیه بازگردد. به همین دلیل بهتر است که بعد از اتمام رشد غضروف های بینی اقدام به جراحی بینی نمایید.

جراحی بینی گوشتی

بینی هایی که دارای ضخامت زیاد پوست هستند و غضروف ضعیفی دارند در اصطلاح بینی گوشتی گفته می شوند.این بینی ها معمولا پهن هستند و اغلب افرادی که صورتشان چاق است دارای این بینی ها هستند. در این نوع بینی ها در صورت لزوم بنابر تشخیص پزشک شاید نیاز باشد که غضروف آن تقویت شود. جراح بینی برای این منظور از گرافت های بینی که با تکنیک های ویژهه ای بر روی غضروف ها زده می شوند آن را تقویت کرده و باعث استحکام بیشتر بینی می شود بینی های گوشتی غضروفف مستحکمی ندارند که ساختمان کلی بینی را به خوبی نگه دارند  پس برای عمل بینی این نوع بینی ها باید کمی واقع بین بود.. زیرا این نوع بینی ها تغییرات کمی می کنند.معمولا نتایج جراحی بینی گوشتی از نوع عروسکی یا فانتزی نیستند. هرچه بینیی بزرگ و گوشتی تر باشد انتظار بینی های فانتزی نیز کمتر می شود، زیرا پوست این نوع بینی ها بسیار ضخیم و کلفت بوده وو هرچه جراح بینی تلاش نماید نمی تواند ضخامت آن را کم کند . یک بینی طبیعی و زیبا نتیجه ی بسیار مطلوبی از بینی هایی بسیار بزرگ و گوشتی خواهد بود.افراد دارای بینی گوشتی ، در بسیاری از موارد انتظارات بی مورد و بیش از اندازه از جراحی بینی دارند که در نهایت باعث نارضایتی بیماران می شود. بنابراین در طی این جلسات از جراح بینی بخواهید تا نسبت به نوع بینیی شما بهترین و موفق ترین نتیجه را پیش بینی نماید. شما می توانید از دکترخود بخواهید که نمونه کارهایی که ساختار بینی آنهاا نزدیک به ساختار بینی شما بوده است را به شما نشان دهد.

جراحی بینی استخوانی

بینی های استخوانی بهترین گزینه برای جراحی بینی هستند زیرا عموما دارای استخوان های محکم و غضروف های سفت هستند بینی های استخوانی دارای پوست ظریف و نازکی هستند که بعد از جراحی بینی به خوبی فرم می گیرند و ظرافت کار جراحان در بینی های استخوانی  به راحتی دیده می شود. این نوع بینی ها معمولا دارای تیغه های محکم، قوز و برآمدگی هستند و نیاز است که از غضروف ها یا استخوان آنها برداشته شود تا وضعیت مناسبی پیدا کنند. برای برداشتن غضروف ها یا استخوان اضافی بینی در برخی مواقع ممکن است غضروف آن را برش دهند و یا استخوان آن را سوهان می زنند.به دلایل گفته شده این نوع از بینی ها می توانند سربالا و فانتزی شکل بگیرند.در نهایت می توان گفت که هرچه بینی مستحکم تر و غضروف های آن قوی تر باشد نتیجه ی جراحی بینی نیز بهتر خواهد بود.

رینوپلاستی استاندارد

عمل زیبایی بینی یا  رینوپلاستی که در کشور ما بسیار شایع است نباید تنها از منظر زیبایی به آن دیده شود.بلکه حتی با انجام جراحی  زیبایی مسیر تنفسی نیز دستخوش تغییراتی می شود.پس یک عمل زیبایی بینی ، باید استاندارد باشد و حفظ تنفس در اولویت باشد . باید توجه داشت که بیمار می تواند در شکل نهایی بینی خود تصمیم بگیرد ولی میزان برداشتن بافت نرم ، استخوان و غضروف توسط پزشک باید در حدی باشد که علاوه بر تناسب اجزای مختلف بینی با صورت و رعایت معیارهای زیبایی تخریبی در بینی صورت نگیرد که قابل جبران نباشد .
یکی دیگر از عوارض تخریب بافت نرم استخوان و غضروف در بینی غیر طبیعی شدن ظاهر بینی و پوست روی آن است و در مواردی که صدمات بافت نرم شدیدتر باشد زخم شدن پوست روی آن ممکن است اتفاق بیفتد .پره های بینی در جایی که به صورت می چسبند قابل جابجایی نیستند ولی در صورتی که پره ها به شکل پرانتزی به صورت می رسند می توان با برداشتن استاندارد پره ها در زاویه ی مناسب علاوه بر حفظ زیبایی سوارخ های بینی آن ها را کوچک تر کرد تا حدی که مانع تنفس مناسب نشود.

قبل از جراحی بینی به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • قبل از انجام جراحی بینی باید بیمار ناشتا باشد ، خالی بودن معده موجب می شود که بیهوشی خطری برای بیمار نداشته باشد .
  • دو هفته قبل از عمل جراحی بینی از استعمال سیگار و دخانیات پرهیز کنید ، زیرا سیگار به دلیل داشتن نیکوتین زمینه تنگ شدن رگهای خونی می شود ، هم چنین نیکوتین پس از جراحی بینی سبب اختلال در گردش خون می شود .
  • از مصرف داروهای نظیر آسپیرین از دوهفته قبل از عمل بینی اجتناب شود ،زیرا مصرف داروهای نظیر آسپیرین سبب  جلوگیری از انعقاد طبیعی خون می شود .
  • قبل از انجام عمل زیبایی بینی بیمار باید پزشک جراح بینی را از تمامی بیماری های که دارد آگاه سازد حتی اگربیماری  سرماخوردگی ساده باشد .
  • قبل از عمل زیبایی بینی از مصرف مسکن ها و داروهایی که رقیق کننده ی خون هستند خودداری کنید.
  • انجام آزمایش هایی که متخصص گوش و حلق و بینی به شما دستور داده است ا پشت گوش نیندازید.
  • به دلیل اینکه نیاز است بیمار ۴۸ ساعت پس از عمل زیبایی بینی از کمپرس سرد استفاده نماید.

مراقبت های پس از عمل جراحی بینی چیست؟

  • صبح روز بعد از عمل بینی می توانید مرخص شوید و به منزل بروید . در موارد خاص بیش از یک شب خواهید ماند
  • جهت کاهش درد می توانید از قرص استامینوفن کدئین هر ۴ الی ۶ ساعت استفاده نمایید
  • در زمان استراحت سر در زاویه ۴۵ درجه بالاتر از سطح بدن قرار گیرد . (چند بالش زیر سر بگذارید) و سر خود را به سمت چپ و راست نچرخانید .
  • گاز جلوی بینی را در صورت خونی شدن تعویض نمایید . معمولا تا ۲۴ ساعت و گاهی بیشتر ترشحات خونی ادامه دارد ، چناچه بیش از حد معمول باشد اطلاع دهید.
  • دو تا سه روز پس از عمل بینی می توانید حمام کنید (بدن و سرتان را بشویید )ولی اسپیلنت (گچ) روی بینی خیس نشود
  • روز هفتم بعد از جراحی بینی جهت برداشتن اسپیلنت (گچ) بینی مراجعه نمایید .
  • معمولا از روز چهارم و قطعا از روز هفتم می توانید فعالیت های معمول خود را شروع نمایید . سر خود را پایین نیندازید و فعالیت هایی که ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهندانجام ندهید .
  • فعالیت ورزشی سبک را از هفته سوم تا چهارم به بعد می توانید شروع نمایید
  • استخر از هفته هشتم به بعد می توانید استفاده نمایید ولی شیرجه نزنید و به عمق آب نروید
  • ضمن تعویض گاز جلوی بینی چناچه خون و یا لخته اطراف نوک بینی و لب وجود داشته باشد با سرم تمیز نمایید ، می توانید محل بخیه ها را با پماد چشمی تتراسایکلین یا جنتامایسین چشمی کمی چرب نمایید .

بنابر گفته های بالا نیاز است که قبل از گرفتن هر تصمیمی برای انجام جراحی بینی با پزشک جراح بینی مشاوره ای داشته باشید و با توجه به گفته های وی در این باره تصمیم بگیرید تا بتوانید این عمل زیبایی بینی را بدون هیچ مشکلی انجام دهید.

مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی

اکثر افراد بعد از جراحی بینی درباره ی مشکلات تنفسی بعد از جراح بینی ابراز نگرانی می کنند وبا مثال زدن اطرافیان خود که بعد از جراحی زیبایی بینی دچار مشکلات تنفسی شده اند  از این بابت مضطرب هستند .بعد ازگذشتن  چند روز از جراحی بینی افرادد با داشتن ورمی که به دلیل اقدامات انجام شده روی بینی شکل گرفته است احساس گرفتگی می کنند و به جراح بینی خود میی گویند که بینی ما پر است.این ورم و گرفتگی که کاملا طبیعی است به مرور زمان از بین می رود و بینی بعد از چندین ماه به حالتت طبیعی خود باز می گردد و نتیجه عمل بینی را بعد از گذشت چند ماه می توان به وضوح دید.اختلال در تنفس و کیپ شدن بینی بهه دلایل عارضه های فیزیولوژیکی است ،خط مخاطی بینی به طور طبیعی به تغییرات ایجاد شده و ورم ها از خود واکنش نشان میی دهد.حتی اگر راه عبور هوا با ز باشد به دلیل ورم مخاط برای مدت کوتاهی راه تنفس، اندکی مسدود شده است.همه ی نکات گفته شده باعث احساس گرفتگی سوراخ های بینی بعد از چند هفته ی عمل بینی است. مانند هر عمل جراحی که با برش و زخمم  همراه است این رویه باید طی شده و تنفس دوباره به حالت عادی بازمیگردد.

توصیه هایی برای بهتر شدن مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی

  • اگر دارای آلرژی مرتبط به بینی هستید باید بیشتر مراقب بینی خود باشید و از هرگونه عاملی مانند گرد و غبار ،خز ،اسپری های خوشبو کننده و … که باعث می شود حساسیت شما بروز پیدا کند خودداری کنید.
  • از بلند کردن شی سنگین بپرهیزید و کمتر برای انجام کارهای خود خم شوید و در زمان خواب تا جایی که در خوابتان اختلال ایجاد نمی کند زیر سر خود را بلند کنید.
  • اگر جراح بینی مراقبت های خاصی پس از جراحی را به شما پیشنهاد کرده است حتما آنها را اجرا کنید و داروهای مخصوص، برای کاهش  ورم در صورت تجویز متخصص گوش و حلق و بینی،به موقع مصرف شود.
  • محلول های نمکی برای شست و شوی بینی می تواند در امر مشکلات تنفسی بینی مفید واقع شود.
  • از استفاده نمک،نوشیدنی های الکلی ،سیگار به طور جدی خودداری کنید چون باعث بیشتر شدن ورم می شود.
  • از گرفتن دوش آب گرم خودداری شود.

استفاده از  هر گونه ویتامین ها و مکمل ها در رژیم غذایی  برای کنترل کردن ناهنجاری های تنفسی بعد از عمل زیبایی بینی با  مشورت پزشک ،می تواند مفید واقع شود.

اگر پس از چند ماه که تورم ها و زخم ها رو به بهبودی رفتند مشکلات تنفسی همچنان ادامه پیدا کرد باید به جراح بینی خود  مراجعه کرده تا برای بهبودی شما درمانی را در نظر بگیرد.

طریقه چسب زدن بینی بعد از جراحی بینی

در جراحی زیبایی بینی ،زدن چسب یکی ازمهم ترین اقدامات پس ازجراحی است.

اگر بخواهید چسبی که از قبل روی بینی زده شده است برداشته شود ابتدا باید چسب ها را بشوییم در حین شستن باید توجه داشت که چسب ها کنده نشود و چسب ها به طور کامل خیس شود حال در شرایطی که صورت خیس است چسب ها را به آرامی از سطح پوست جدا می کنیم.

بینی را خشک کرده و اگر پوست بینی بر اثر چسب ،چرب شده است از الکل برای برطرف کردن این مشکل می توان استفاده کرد.

چسب ها  به اندازه و ابعاد مناسب بریده شده و از بالای بینی چسب زدن را آغاز می کنیم پس از گذاشتن یک برش از چسب ،چسب بعدی باید به گونه ایی زده شود که نیمی از چسب قبلی را بپوشاند و چسب ها تا سمت نوک بینی گذاشته می شود.

برای زدن چسب نوک بینی دقت بیشتری   را به کار بگیرید.دو عدد چسب بصورت طولی در امتداد موازی با سطح روی بینی  طوری میچسبانیم که در زیر نوک بینی به هم برسند وزیر برجستگی نوک بینی را بدون فشار نگه دارند. سپس مقداری از چسبها که به هم رسیدند باقی میگذاریم و بقیه چسب را میبریم، ویک چسب باریک را برای خواباندن دو لبه چسب باقیمانده زیر نوک بینی به صورت عرضی میچسبانیم.

مطالب مرتبط:

راینوپلاستی

رینوپلاستی

عمل بینی استخوانی

عمل بینی کج

عمل بینی گوشتی

انحراف تیغه بینی